Hem » Du sökte efter bank » Sida 22

Sök efter bank - 285 resultat hittades

Har tech rusat klart?

Pandemin kommer att leva kvar – som året för det stora teknikskiftet. Det var då techaktier fick sin historiska renässans. Medan värdeaktierna hamnade i skuggan. Men kan bilden hålla i sig? Ja och nej. I en mer tudelad aktievärld behövs bägge.

Läs mer

Försäkringar kul?

Senaste två åren jobbar jag i en rad olika bolag. När det är spännande och jag kan göra nytta. Men varför försäkringar. Det låter ju enormt tråkigt? Det är just därför så mycket kan bli enormt mycket bättre där.

Läs mer

Återhämtningen stökigare

Svenska ekonomin och börsen har klarat pandemin riktigt bra. Men nu blir återhämtningen stökigare. Efter rapporterna blir sensommarens gärna mer börs spretigare. Lägg till att den utdragna pandemin i USA och en pressad Trump kan göra det etter värre. Men det tål vi.

Läs mer

Återhämtningen stökigare

Svenska ekonomin och börsen har klarat pandemin riktigt bra. Men nu blir återhämtningen stökigare. Efter rapporterna blir sensommarens gärna mer börs spretigare. Lägg till att den utdragna pandemin i USA och en pressad Trump kan göra det etter värre. Men det tål vi.

Läs mer

Guldet föll i 500 år

Guld var förr en fråga om makt. Men med världshandelns tillväxt på 1600-talet stavas makt numera ekonomi och dessvärre vapen. Senaste årtiondena har guld fått en ny roll i tillfällig spekulation i orostider. Det märks inte minst senaste månaderna.

Läs mer

80 000 jobb hotade

80 000 jobb och tusentals företag är hotade när bensinfordon ska ersättas med el-fordon. Naturligtvis kommer många jobb och företag också att skapas. Men övergången kan bli tuff. Ska staten kanske betala för detta med dagens corona-kris-paket?

Läs mer

Fler stödpaket väntar

Andra vågen av Corona och andra vågen av ekonomisk osäkerhet möts av andra vågen stödpaket. Fed var först ut. För nu vill vi snabbt återgå till det normala och minska risken för långtgående skador i ekonomin. Så fungerar vår ”förväntans-ekonomi”.

Läs mer

V-börs och W-ekonomi

Vi ser slutet på virusbörsen. Coronan blåser över. Ekonomin väntar jag mig ett W. Börsen ett V. För nu vet vi att låga räntor består närmaste årtiondet. Även om Powells uttalande om svag ekonomi gav börsen hicka, så vet vi att oroshicka går över. Och noll-räntan består. Många år framöver.

Läs mer

Inte depression

Varför är så många ivriga att prata bostadspriser? Det är krisen på 90-talet som spökar hos ekonomer, centralbanker, politiker… De ser priset på bostäder som en termometer på en eventuell depression. Likheterna och olikheterna finns där. Men inte är jag orolig.

Läs mer

En hysteri-depression

Börshysteri och depression samtidigt? Ja, det kan se ut så just nu. Men så what. Just nu väntar det sämsta kvartalet på flera årtionden. Sedan kan Q4 bli till historiens starkaste. Så billigare kanske det inte blir. De långsiktiga effekterna får ta tag i senare.

Läs mer