Senaste två åren jobbar jag i en rad olika bolag. När det är spännande och jag kan göra nytta. Men varför försäkringar. Det låter ju enormt tråkigt? Det är just därför så mycket kan bli enormt mycket bättre där.
Sedan två år har vi förberett och undersökt en riktigt mossig bransch. Hur vi tänkte och jobbade är en text i sig. Nu till innehållet:
Varför Gofido just nu?
Finansbranschens sista skattkista kan nu vara på väg att öppnas. Sedan många år har vi sett hur finansbranschens olika delar år efter år (aktier, fonder, pensioner, bolån) pressats förändrats och förbättrats. Priserna på aktiehandel sjönk 90%. Idag finns gratis fonder. Gratis pensionsförsäkringar. Varannan svensk prutar i snitt 10 000 kr på bolånet. Vi har sett en privatekonomisk revolution sista två årtiondena.
På ett enda område har finansvärlden sluppit undan en radikal förnyelse. Försäkringar. Det har inte funnits rätt teknik, lösningar, parter och modeller inom försäkringar. Fram till nu.
Nu finns både tekniken, lösningarna och de nya aktörerna. Som gör att vi på Gofido kan bli den som öppnar finanskvarterens sista skattkista. Och ge vanligt folk betydligt billigare, bättre och verkligen personligt anpassade och aktiva hemförsäkringar.
Du säger aktiv hemförsäkring. Vad är skillnaden?
Svenskarna lägger varje år 10 000-tals kronor på olika försäkringar. Sedan glömmer vi dem i byrån hemma. Och pengarna är gigantiska. Vet du vad svenska folket lägger på hemförsäkringar varje år. 18 miljarder. Vi kan bygga 9 000 helt nya villor för det varje år.
Förutom för mycket pengar. Köper vi fel försäkringar: Det är dels inte så personligt anpassade som de borde vara. Och den följer inte ditt personliga behov och dig automatiskt genom livet. Det borde den. Och den måste bli billigare. Allt detta går att fixa.
Gofido lovar att bygga din personliga hemförsäkring och utveckla den vidare. Betydligt billigare än vad du betalar idag. Det är idag möjligt med stordata och datorer.
Och vi är inte färdiga bara för att du kört igång med Gofido. Efter att du är igång, så lovar vi att följa, städa, pruta och vässa din försäkring. Ju mer vi lär oss om dig desto bättre och billigare hemförsäkring kan vi ge dig.
Hur kan Gofido möta försäkringsjättarna?
Har du bara fullt fokus på kunden så kan du nära nog strunta i jättarna. Ja. Gofidos fokus är inte branschen. Den klubben vill vi inte ingå i. Vårt fokus är konsumenten. Om Gofido uppfattas som ett vanligt försäkringsbolag har vi misslyckats. Vi vill så mycket mer. Gofido ska vakta ditt hem och dina prylar. Vi vill vara som din trofasta vakthund. Som har koll och tänker framåt. Gå framåt med Fido. Gofido. Vi ska leverera ett pris, innehåll och service som ingen annan. Landets mest insiktsfulla och nöjda kunder. Samtidigt. Det är vårt mål.
Praktiskt hur ska Gofido agera?
Det handlar om att ge kunden det hen behöver, på riktigt. Och kunder vet än så länge inte vad de behöver. För de har inte frågat och de gamla bolagen har inte brytt sig om att förädla sina affärsidé. Ungefär som gamla banker får konkurrens av Klarna och Swish.
Vi kan med moderna datorteknik och helt nya tankar bli smartare, enklare och billigare. Med dagens digitalisering, nya partners och nytt förhållningssätt till konsumenten, är det fullt möjligt.
Sedan kan inte kunden ta emot allt på en gång. Vare sig kunden eller vi vet exakt vad kunden faktiskt behöver. Vi har en första idé som är riktigt bra, och som ska bli ännu bättre. Vi ska undersöka testa och lära så väl kunden som oss själva, bästa vägen, billigaste vägen, behagligaste vägen. Vi talar om the Gofidoway.
Har vi inte sett de första digitala försäkringsbolagen redan?
Självklart vill många kalla sig digitala. Det är svårt för jättarna som har vardera har 50 parallella datasystem. Då är det svårt att få ut någon riktig digital nytta. För det finns så mycket historik som så många hela tiden tar hänsyn till.
Och bara för att du som bolag är på nätet använder du inte tekniken, pris, innehåll och service som kunderna verkligen vill ha det. Det är många sminkade grisar i den här hagen.
Du behöver tänka kunder i första steget, och inte ta hänsyn till alla byråkrater, ägarintressen och traditioner. Titta på bolagens hemsidor, avgifter, utbud och service. Alltihop. Om kunderna fick bestämma skulle de vara annorlunda.
Hur kommer branschen reagera?
Inte alls. Det tjänar så enormt mycket pengar. Det är för många miljarder i vinster, jättelika organisationer som håller de gamla systemen om ryggen. När Gofido tar 1 procent av marknaden, bryr de sig inte. Det är inom deras felmarginalen. Fortsätter vi att ta 1 procent per år, så blir bilden efter 100 år annorlunda. Ja. Vi är långsiktiga.
För konsumenten kan däremot Gofido bli ett uppvaknande. Både vad gäller pris och innehåll. Men även relationen. Vi kanske inte lyckas få kunderna att skratta varje dag. Men de ska uppleva att äntligen får jag som konsument full nytta av mina pengar och jag kastar inte pärlor till …
Och att vi inte ger oss, utan letar alltid nya bättre lösningar. Gofido är där för att jobba åt konsumenten, alla dagar på året.
//