Hem » Aktiv hemförsäkring?

Aktiv hemförsäkring?

Äntligen är kunderna mogna för bättre och billigare försäkringar. Tekniken och partners är också där. Med andra ord (snart) dags för Gofido. Här hur vi pratade på Dagens industri seminarium om trender och nyheter:

Efter 30 månaders arbete är vi klara att leverera en aktiv hemförsäkring. Här Åsas frågor och mina svar, ur minnesanteckningarna.

(Åsa Wallin, Di) Varför startade ni Gofido och hur kom ni på namnet?

(Claes) Vi var några rävar som lämnat finansvärlden efter att gjort stora förändringar inom fonder, lån, pensioner och aktier. Vi har skapat helt nya tjänster och sänkt priserna ofta 90%. På ett område hade vi gott bet. Försäkring, där allt fortsatte bli dyrare, utan förbättringar. Det ville vi ändra på.
Resultatet är Gofido. En aktiv hemförsäkring, som håller kunden i handen. En bra kompis, alla dagar i veckan. En Fido. Så användare kan GoFido.

Åsa: Vad är skillnaden mellan Gofido och andra traditionella försäkringsbolag?
Claes:
Gofido är där för användaren. I alla led. Gofido gör hela resan åt konsumenten: bättre innehåll, lägre pris och mer service. Alla dagar i veckan. Vi jobbar för att hjälpa användare till bättre och billigare försäkringar. Vi har inga byråkrater, hierarkier, traditioner, gamla datasystem, kommittéer och chefslager.
Det tog över ett år innan vi hittade det vi sökte. Vi har hamnat helt rätt i tiden. Men sammantaget var det mycket billigare att starta.

 

Åsa: Vad är det, enligt dig, som gör att ni kommer lyckas?

Claes: Konsumenterna har senaste årtionden lärt sig att tänka och välja i bolån, fonder, aktier och pensioner… Får de rätt stöd så kommer de att reagera. Inom försäkring har däremot ingen fångat upp det på riktigt. Men nu finns teknik och vassa partners, som inte fanns för bara två år sedan. Något vi upptäckt och utvecklat för att kunna ge hemförsäkringar som ingen annan…

Åsa: Ni uppger att ni är ett helt digitalt försäkringsbolag, är det inte fler bolag som är det?
Claes: Jag ser det inte hos något annat bolag. För oss är digitalisering inte ett ord – utan ett verktyg för konsumentnytta. För att stödja konsumenten. Vi knuffar aktivt konsumenten åt rätt håll. För kundens bästa. Det blir på långs sikt blir det bra även för Gofido. Men först går alltid användarens bästa.

Vi gör analys, innehåll, vägledning, sänker priser och håller i handen många år framåt. Nej, jag ser inte att branschen alls är intresserad av sann konsumentnytta. Inte har branschen sänkt priserna. De bara höjer och höjer.

Sann digitialisering kräver också en omfattande avbyråkratisering. Det kanske låter lätt och självklart. Men titta på alla 20 000 försäkringsanställda. Nej, de har en lång resa framför sig.


Åsa: Kan du beskriva vilken typ av teknik ni använder för att hjälpa konsumenten?

Claes: Tekniken består av molntjänster, datanalys och realtidskopplingar till leverantörer. Så bygger vi ETT system för kapacitet, kvalitet och snabbhet, vilket krävs för en aktiva försäkring. Starten är goda datakällor, sedan kapacitet att analysera, kopplingar till digitala leverantörer för att hela tiden servera användarens bästa.

Om vanliga försäkringsbolag fuskhöjer priset 3-5% varje år, utan att förändra innehållet, utan inflation, så tänker vi tvärt om. Mer innehåll och lägre prislapp. År efter år.

Åsa: Har det varit en tuff resa för att få in kapital?
Claes
: Pandemin överraskade många. Men nej, vi har sökt investerare på personliga kontakter. Vänt oss till rätt personer. Nu märks att ett bredare intresse vaknat. Branschen är i hetluften. Vi blir nu uppringda av investerare varje vecka.


Åsa: Ni erbjuder skräddarsydda och aktiva hemförsäkringar, vad innebär det?
Claes: Vi har hittat nya sätt att 1) samla data och analysera kundbehovet. 2) För att ta fram en bättre tjänst och ett lägre pris. 3) Det som kunden inte ens själv känner till, ska vi också hitta. Ingen på din gata har försäkrat cykeln. Hur vill du ha det? 4) Sedan ska vi följa användaren genom livet. För att bägge hela tiden ska bli bättre och billigare.


Åsa: Hur många kunder har ni?
Claes:
Vi har ju inte öppnat på riktigt än. Men snart så. Vi har ändå fått i många som anmält intresse. Hur fort vi växer handlar om kundnytta. Vi kommer inte ha reklam i tunnelbanan, utan litar på att nöjda användare berättar för släkt och vänner. Så sprids riktiga upplevelser.

Åsa: Ni erbjuder nu hemförsäkring och livförsäkring. Kommer ni erbjuda fler tjänster?
Claes:
Det får kunderna bestämma. Vi har börjat med det som alla behöver. Hemförsäkring. Med tillägget, en livförsäkring, ett naturligt skydd för att du ska kunna bo kvar, även om du har oturen att förlora din partner.Sedan ska Gofido naturligtvis bygga vidare. Naturligtvis går vårt tänk att använda för andra tjänster.


Åsa: Ni talar om en bättre användaruppelvelse. Kan du berätta lite mer om vad det handlar om?
Claes:
Kort tid och rätt val är nyckeln. Ju kortare tid användaren är hos oss desto bättre. Sedan knuffar vi aktivt kunden till bästa och billigaste valet. Det är bara så riktig knuffning fungerar. För att göra det bättre för användaren. Inte för att tjäna mer, bygga falsk lojalitet, utan för att ge mer, bättre och billigare. År efter år.


Åsa: Hur kan tekniken hjälpa till att skapa bättre användarupplevelser?

Claes: Det är inte tekniken som gör jobbet, utan vi människor som styr tekniken. Vi får inte tro att tekniken ska lösa problemen. Misstaget sitter i huvudet på branschen. Därför är det så nyttigt och avgörande att umgås med unga människor som har moderna krav. Jag tänker människor under 35. Och lär dig av de häftigaste apparna och trenderna. Snegla inte på försäkringsbolag.


Åsa: Tror du kunder bryr sig om användarupplevelsen när det köper så tråkiga saker som försäkring?

Claes: Det är just därför upplevelsen är så viktig. Vi är ett Spotify som inte säljer en produkt ett köp, utan en relation, en service. Gofido är ett servicebolag. Som jobbar för att göra din vardag smidigare, bättre, billigare… Vi håller dig i handen.

Vad mer vill du veta?//claes hemberg

2 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *