Hem » 80 000 jobb hotade

80 000 jobb hotade

80 000 jobb och tusentals företag är hotade när bensinfordon ska ersättas med el-fordon. Naturligtvis kommer många jobb och företag också att skapas. Men övergången kan bli tuff. Ska staten kanske betala för detta med dagens corona-kris-paket?

Volvo talar redan om uppsägningar av några tusen personer. Scania säger samma sak. Orsaken de nämner är pandemin.

Men sanningen stavas ännu mer elektrifieringen, vilket kommer att kräva ny kompetens, organisation och samarbete på ett helt nytt sätt. Tänk alla tusentals delar till en bensinmotor, snart blir värdelösa. Vad ska alla underleverantörer göra då?

Siffror från Tysklands säger nu att varannan kommer att förlora jobba. Där talar de om 400 000 personer. I Sverige ger samma räkneövning 80 000 kapade jobb. För el-bil är till stora delar en helt ny industri, som kräver helt ny kompetens.

För eldrift är något helt annat än bensin. Hela den kärnkompetens av motorer och växellådor som varje slukar 10-tals miljarder i utveckling åker nu på sophögen. De behövs inte alls.

Istället är det i en elbil själva batteriet som är hela gåtan. Och den står för ofta halva priset. Än så länge. Därför blir Northvolts satsning utanför Skellefteå en ny ryggrad i svensk industri. Tusentals ska anställas. Och där ska de med start nästa år ta fram det exakt bästa batteriet för varje fordon och minst minst varje förare.

När väl det perfekta batteriet är på plats så måste det styras, ledas och coachas med mjukvara och datorkraft som bilvärlden aldrig varit i närheten av. Därför blir många it-konsulterna istället de nya viktiga underleverantörerna till bilindustrin.

Därför måste fordonsindustrin närmaste åren säga upp 10 000-tals ingenjörer, meknikexperter och servicefolk. De nya bilarna behöver mer stöd av  programmerare. Elbilen behöver nära noll service. Och en hel värld av fordonsindustri och inte minst serviceindustri ska göra detta samtidigt.

Är det viktigt? Ja, svensk fordonsindustri är vår största exportnäring med värde på 235 mdr (2019) eller 15 procent av exporten. Och hela 12 procent av alla landets alla investeringar i maskiner och anläggningar. Bara i landets 4 000 bilverkstäder jobbar 23 000 personer.

Kan Sverige lyckas med detta industriella lappkast? Ja, vi är bättre rustade som tekniknation än många andra mindre techifierade länder. Lägg till att staten och kapitalet har en lång tradition av samverkan. Vi har gått igenom textil-, varvs-, stål- och bankkris…

Och pandemin har givit industrin ett naturligt startskott. För nu kan de med statliga pandemi-pengar få hjälp att ställa om. Sedan kan vi fråga oss om det är rätt att corona-krispaket för att i grunden bygga om fordonsindustrin att matcha framtidens hårda krav? Just nu är det kanske just detta vi ser.

Med statens goda minne. Ja, ska verkligen en stat betala för att en industrin ska göra en helt självklar och förutsägbar övergången till el? Vi kan se det som en arbetsmarknadsåtgärd. Vi kan se det som statlig inblandning. Ska staten i så fall inte kräva att bli aktieägare i elbil-industrin? Vi kan se det som en försäkring av svensk industri. Men har lilla Sverige verkligen råd med detta? Och ska bolagen som planerat och skött övergången på egen hand, få samma stöd?

Eller ska vi kräva att gamla bilindustrin byter till el inför öppen ridå? För undvika korruption, öka insyn och väcka alla nya idéer som de själva och hela industrin så väl behöver. Precis så som Northvolt och många fler startat, med nära noll stöd från staten.

I så fall måste gamla bilindustrin nu brott visa på planerna på riktigt, för att kunna ta in de så nödvändiga pengarna från ägarna. Och även be om lån, garantier och dispenser. Basta.

För visst är det rimligt att den 100-åriga industrin tar sitt ansvar och gör omställningar som alla andra industrier gör löpande och hela tiden..

En sak vet vi; att runt om i Europa diskuterar de samma fråga.

Ska staten överbrygga elektrifieringen? /claes hemberg

2 kommentarer

  1. Claes Beckman säger:

    Detta är enbart positivt! Övergången från bensinbilar till elbilar samt införandet av ML och AI skapar Förmodligen mycket fler än 80 000 jobb i Sverige! Vidareutbildning av bilföretagens ingenjörer är lösningen och både KTH (ihop med Scania) och Chalmers utvecklar just nu stora vidareutbildningsprogram!

    • Claes Hemberg säger:

      Claes 1, det låter ju smart och starkt. Hoppas du får 100% rätt om att utbildningarna leverera till den nya bilindustrin. Även 50% rätt skulle vara av godo. För hinner vi utbilda så många och så rätt som behovet är där ute, blir den stora frågan?
      Tittar vi på tuffa omställningar som av varvsindustrin mfl så skapades ju många nya bolag och även delbranscher i dess bakvatten. Så inte är detta slutet på svensk industri, utan antagligen en ny start!

      /Claes 2

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *