El-bilspionjären Teslas tokhöga aktiepris är idag högre än Toyota. Prislappen viskar om ett historiskt lappkast i 1900-talets superindustri; bilen. Mer spännande är nu en lång rad nya framtidsbolag och ett nytt industri-Sverige som har fötts och växer, i svenska Northvolt och Einride.
Biljätten nr 1, Toyota gör 10 miljoner bilar per år. Det är 25 gånger fler bilar än från Teslas fabriker. Ändå har el-uppstickaren Tesla börsvärde nu passerat förbi Toyotas. Huvudlöst kan vi tycka.
Tesla värderas nu till hiskliga och historiska 2 500 mdr kr. Eller 5 stycken Atlas Copco, som är Sveriges idag mest värdefulla bolag. Eller 11 stycken H&M…
Naturligtvis är prislappen inte rimlig. Utan fångar bara de senaste årets plötsliga insikt i bilindustrin. Motorn är död. Det är el som gäller. Det är nu el-ruschen går. Och vi hör dagligen hur biljättarna nu plötsligt ska investera miljarder i el-drift.
Strunt nu Teslas tillfälliga aktie-bubbla. Istället kan vi följa och frossa i alla el-tech-bolag som fötts i dess bakvatten. Inte minst här i Sverige. En ny infrastruktur växer fram. Det svenska kunnandet inom finmekanik ledde oss till lastbilsjättarna Volvo och Scania… men även SKF, Alfa Laval, Haldex… Men nu är finmekaniken i bilarna nära död. Istället är tech och batterier som avgör bilbranschens framtid. Och Sverige är långt fram:
Svenska Nortvolt en stjärna. Första gången jag träffade vd Peter Carlsson, var han produktionschef på Tesla. Det var 2016. Jag intervjuade honom på Globen. Inte visste vi då att han redan i smyg rullat i gång sitt Northvolt.
En helt ny bransch föds nu med batterifabriker utanför Västerås och Skellefteå. En ny infrastruktur, för både Sverige och Europa. Peter om någon insåg att det inte är bilen som är kärnan i Tesla, utan batteriet. Och att samma batteri behövs på så många andra platser; i hus, cyklar, lastbilar, flyg… Och att det är brist på batterier.
En annan stjärna är Einride, med grundaren Robert Falk, tidigare Volvo, gjorde ungefär samtidigt en liknande analys, men med ett ännu smalare svar; ”Det är i tekniken som stödjer batteriet som framtiden finns.” Så började han bygga en teknikplattform, el-lastbilar, fjärrstyrda lastbilar och även självkörande lastbilar, där jag nu jobbar några timmar i månaden.
En helt ny svensk infrastruktur växer nu fram i Sverige. I både kompetens, forskning och rader av underleverantörer. Nya bolag hittar varandra. Som att ABB har investerat i Northvolt. Att vi svenskar få leva nära detta historiska lappkast är förstås en enorm fördel för oss. För vi kommer att lära oss, få idéer och skapa nya bolag som få andra.
Så tack Tesla för ruschen inom el-fordon. Men låt inte deras fallande aktiekurs, svärta ned hela elektrifieringen. Bensinfrälse lär tala om en el-bubbla. Men det är inte sant. Elektrifieringen har bara börjat.
Vad vill du vet som elektrifieringen? /claes hemberg
Heeej!
Tack för intressant läsning. Finns det något sätt att investera i Nortvolt eller Einride?
Samt – tycker du Teslas aktie idag är övervärderad?/ är det värt att gå in och köpa tesla aktier nu? Då det bara är början som du säger.
Sigrid, varken Nothvolt eller Einride är börsnoterade. Därför är det knepigt att köpa aktier där idag. Såpass nya och nischade bolag är också mer chansartade än ”vanliga aktier”. Därför är det antagligen bättre välja bredare investeringar. Som inte är beroende av ETT teknikskifte. Jag tänker på bredare bolag eller ännu hellre fonder. Det finns ju en rad bolag som servar fordonssektorn på svenska börsen. Bolag som är väl framme och säljer oavsett om fordonen kör på diesel eller el. Bla Concentric, Haldex och Veoneer. Jag äger alla tre. Men då bara några få procent av portföljen. Några fonder med fokus på elektriska fordon har jag inte sett än… Det skulle kunna vara något, men återigen blir du då mer i händerna på en nisch. På gott och värre
Tesla har jag skrivit som här. Skyhögt dyr just nu. 20% mer än världens största bolag Toyota som gör 10 m bilar per år. Mot Teslas 0,4, säger något om att undvika Tesla idag. Vem som vinner el-racet är idag en för chansartad gissning/c
Tesla är egentligen inte ett bilföretag! Det är väldigt viktigt att förstå. Energisidan lär bli lika stor som bilsidan.
Det är ett energi-, tech- och , ja, bilföretag bland annat. Om det är någon som -verkligen- investerar i cutting edge batteriteknik och ”tekniken runt” så är det Tesla. De är totalt ledande och det kommer vi få se bevis på om några år. Andra tillverkare har inte en chans. Enorma batterifabriker på flera kontinenter redan nästa år. Bara läsa runt på nätet.
Adam,
håller med. Vad Tesla är och vad Tesla vill bli, kommer att vara en spännande resa. Men just nu tjänar de mest pengar på att sälja just bilar. Så än så länge rullar de på fyra hjul. Deras forskning och utveckling inom batterier ser väldigt lovande ut. Mjukvara borde också ligga nära till hands. Men när jag var på fabriken i Fremont häromåret var jag inte imponerad. Det var långt mer prat än verklighet. Få se när idéerna blir mer substantiella. Fortsättning följer!! /c