Hem » Elbilar mer rymdraketer

Elbilar mer rymdraketer

Elbilar blir något radikalt annorlunda än bensinbilar. De blir fullproppade med datorer och sensorer. En elbil blir mer lik en rymdraket än de gamla bensinbilarna. Detta ser Tesla-köparna. Men aktien är tokdyr.

Pandemin har skyndat på omställningen mot mer teknik i produkter, tjänster och service. Därför har tech-aktierna gått bärsärkargång på börsen. Tesla är en av dem.

Samtidigt märks den stora omställningen från bensin till el. Tesla är än en gång en av dem. Den dubbla turbon i Tesla syns tydligt i aktiekursen. Men det motiverar inte den höga nivån. Nog för att el-bilar påminner mer om raketer än bensinbilar, men det ligger några 3-4-5 år bort. Först  kommer elbilar, sedan smarta elbilar, sedan självkörande…

För elbilar är inte att bara byta ut bensinmotorn mot en elmotor. Nej, elbilen flyttar hela fokuset från motorn till batteriet. Det är batteriet som är el-fordonets hela nyckel.

Och det sätter fullt fokus på tech. För den som har smartast datakraft att coacha sitt batteri bäst, för att dubbla livslängden på batteriet och dubbelt andrahandsvärde på fordonet. Dessutom får den med bäst datakraft också bäst daglig körsträcka och bäst färd på vägen.

Om Tesla ligger rätt i fas är för tidigt att säga. En sak är säker. Att traditionella industrin inte har sagt upp miljontals ingenjörer och anställt programmerare istället. För det är vad skiftet handlar om i bilindustrin. Mekaniken är nu mest ointressant. Tech är kung.

I detta tech-fokus ligger Tesla mer rätt och mer före än många andra. Men prislappen på aktien? Det är ju viss skillnad om Tesla efter den stor omställningen till el har 2 eller 20 procent av bilmarknaden. Nej, varken aktien eller bilen köper jag. Jag kör el-golf.

Mjukvara slår motorn                             MER: Den stora elektrifieringen

Vad säger du om elektrifieringen?/claes hemberg

7 kommentarer

    • Claes Hemberg säger:

      Peter, biogas, biobensin och el många fler drivmedel lär behövas för att vi ska göra övergången från bensinens 1900-tal. Med den inblick jag har blir det mer nischade fordon som använder biogas och biobensin. För de tämligen omständiga att producera, jämfört med el. Lägg till att hela idén med förbränningsmotorer är på väg till museum. De är för krångliga, bräckliga och dyra. Vi lär inte se särskilt mycket investeringar där framgent. Naturligtvis får de en roll inom försvaret, utryckningsfordon mm. Men den breda massan av fordon kommer gå över till el. /c

  1. Anders Hjärpe säger:

    Helt enig. Mycket knepig aktie att värdera. Man ska nog inte räkna med att bli rik på utdelningar det närmsta decenniet, däremot så kan aktien trots väldigt högt P/E fortsätta att stiga. Och då faktiskt inte bara för att den är hajpad av ”flocken”, Tesla är enligt min professionella bedömning ljusår före samtliga konkurrenter. Jag vill dessutom påstå att Tesla dragit i från ännu mer och att nästan alla traditionella konkurenter sitter fast i gamla hjulspår med tusentals osynkade underleverantörer, total okunskap om programvaruutveckling och utan att förstå vart utvecklingen är på väg. Jag tror faktiskt att en del av de stora fordonskoncernerna de facto kommer att gå under på sikt för att dom inte klarar omställningen. Men vad det får för konsekvenser för just Tesla är ju svårt att bedöma. En mycket avgörande faktor kan vara hur långt tesla kommit med sin egen utveckling av nya batterier. Får man ner kostnaden betydligt här, och samtidigt lyckas minska storleken, så kan man nästan hamna i en monopolställning. Och då är ju ”the sky the limit”. Ska man köpa Tesla aktier nu så ska man nog bara köpa, hålla för ögonen och hoppas att det håller!

    • Claes Hemberg säger:

      Anders, nya bilindustrin kommer antagligen se mycket annorlunda ut. Både mängden mjukvara, antalet modeller, service och verkligen allt annat. Vilket ger utrymme för nya, men också att gamla måste ömsa skin hela vägen in på kroppen. Här väntar jag mig stora statliga stöd, för bilindustrin är så central i industrin, ekonomin och inte minst infrastrukturen. Statliga stöd behöver sedan inte innebära att bolagen blir bra eller ens livsdugliga. Men de kommer att klara första tio åren. Sedan kan utslagningen börja på allvar. Det blir spännande att följa. /c

  2. Melker säger:

    Både Fords fd VD och Audis nya VD gick ut och talade om att tesla ligger flera år före. Tesla kan skjuta ut uppdateringar till sina bilar samma dag de fått koden godkänd. Andra leverantörer är beroende av 3e parts delar som har egen mjukvara så deras led är väldigt långa. Dessutom har Tesla väldigt mycket mer data än andra. Har de andra bolagen ens en chans? Varit anti Tesla länge men hur fasen ska BMW och de andra bolagen bli av med 3e parts delar som har egen mjukvara? Hur ska de kunna ersätta hela sin IT med modern IT som gör att man kan skjuta ut uppdateringar hela tiden på ett säkert sätt?

    källor:

    https://www.caradvice.com.au/869165/audi-ceo-tesla-is-two-years-ahead-of-the-curve/

    och

    https://www.youtube.com/watch?v=xGBP8GzMLYQ&fbclid=IwAR0fVYXk_VBi-jtjOodnZE5F5Txmgm4eW0mvLycfXMvpFGwWGLtQI73nM2s

    • Claes Hemberg säger:

      Melker, håller fullständigt med dig när det gäller att ”gamla bilindustrin” står inför sina största frågor någonsin. Men det betyder inte att Tesla behöver bli vinnaren. Jättar som Toyota och VW har muskler och historik. Om de använder dem rätt, får vi se. Om jättarna missköter sig så får vi se andra växa fram. Men det tar årtionden innan vi vet. Tänker jag. /c

    • Claes Hemberg säger:

      Melker, absolut är Tesla före flera av jättarna när det gäller mjukvaran. Men att de är över 20 gånger före Toyota, vilket prislappen antyder, det tror jag inte. Bäst på mjukvara är i många stycken just nu kinesiska bolag. Kanske är det varken Europa, USA eller Japan som kommer att leda bilracet framöver…? /c

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *