När jag överger bensin för el-drift byter jag inte bara energikälla. Hela hysterin kring motorer går ur tiden. Istället avgöras el-bilens effekt och framfart av sensorer och datorer som optimerar mot ”bäst-körande”. Min el-golf är inte alls där än. Istället får min hjärna ställa upp som tillfällig mjukvara. I väntan på att bilvärlden verkligen tar steget över till tech.
Bensin och diesel som dominerat 1900-talets transporter så till den grad att de har gjort oss hemmablinda. Med billigt bränsle så har bilindustrin kunnat lägga enorma kostnader på motorer. Vi talar om 100-tals miljarder kronor varje år. Med fokus på styrka, vridmoment, turbo och acceleration… Så vad har de nått?
En vanlig bensinmotorer ger idag effekten 18%. Så lite av bensinen blir faktiska körda kilometer. Ja, bilen eldar mest för kråkorna. Ändå detta eviga tjat om motorer och växellådor. Lägg till kostnaden för slitaget i mekaniken slukar stora pengar i eviga reparationer.
Det som faktiskt skjutsar bensinmotorn över ättestupa blir ändå inte klimatet, utan prislappen och dålig effekt. Dels köp-pris och drifts-pris. Men också tids-effekt och kostnads-effekt. Ja, den nya konkurrenten el-motorn ger oss en helt ny dynamik i vardagen och plånboken.
För i övergången till el så är själva motorn nära ointressant. El-motorn är nära färdigutvecklad. Sedan Farady uppfann den 1821. Effekten är här redan hela 83 %. Jämför det med bensinmotorns 18 %, så förstår vi varför el-bilsbyggarna lägger fokus på annat.
Det som avgör min el-bils slutpris och effekt är nämligen något helt annat. Jag själv. Föraren. Eller ännu mer körstilen. Det är min körstil som avgör det avgjort dyra batteriets prestanda och därmed bilens pris, restvärde och hållbarhet.
Hur kan det bli så: Jo, i el-världen är bilbatteriet den stora avgörande nyckeln. Den är dyr att köpa. Och komplex att anpassa. Därför ligger svenska batterifabriken Northvolt, så rätt i tiden. De ska skräddarsy batterier för hundratals olika behov. Tänk en bensinstation med 100 olika bensinsorter…
Batteriet är sedan inte bara en dyr klump, vi kan på väldigt många sätt påverka dess vardag, livslängd och därmed slutpris. Teknikerna jag pratar med på Einride säger att jag med rätt körstil och vägval kan dubbla livslängden på batteriet. Eller halvera priset, om du så vill. Ladda också långsamt, säger samma batteri-ingenjörer. Att stress-ladda halverar livslängden.
Även den dagliga effekten kan vi på många sätt påverka. Min el-golf orkar 20 eller 30 mil… Den som kan krama mest ur sitt dagliga batteri blir den som vinner. Valet av körstil gör mig till vinnare eller förlorare.
Batteriet ger dessutom svar direkt. Direkt-återbäring. Kilometer för kilometer. Det ären slående skillnad.
När jag kör el-bil är jag som i ständig dialog med batteriet. Det blir som en inbördes tävling. Det kanske låter lite kusligt, men också inspirerande. Av batteriet får jag som förare betyg och omdöme varje kilometer. Batteriet säger ifrån och ger beröm. Löpande. När jag kör jämnt så går det åt nära ingen el. När jag bromsar rätt märks direkt hur jag ökar på laddningen.
Effekten är mer än kronor och kilometer. Jag har blivit en annan slags förare. Jag kör mer lyhört. Jag kör tillsammans med batteriet och omgivningen. Jag kör jämnare, lugnare och mer planerat. Det blir faktiskt lite tävling. Målet är mest kilometer. Slarvkör jag halverar bilen körsträckan.
Det är här mjukvaran kommer in i bilden. Den som jag i min el-golf idag inte har. Den skulle kunna hjälpa mig väldig mycket.
I brist på riktig mjukvara så får jag tänka, pröva och välja själv. Redan vid 80 km/h så stiger el-åtgången ser jag. Hellre då vara ute i mer god tid. Så slipper jag ladda på vägen hem. Jämnare fart märks också i lägre el-åtgång. Så fortsätter jag jämföra för- och nackdelar.
Mjukvaran skulle kunna styra hela bilens framfart. Javisst, kan jag hålla i ratten. Men perfekt gaspedal och vägsträckning utifrån vindriktning, lutning, väglag… kan antagligen lite mjukvara göra mycket bättre.
Jag vill strunta i hastighetsbegränsningen. I el-bilsvärden finns en annan logik. Jag vill att min mjukvara räknar ut bästa avgångstid utifrån vad som är bäst för min el-bils hållbarhet, både närmaste dygnet och i livslängd. Det klarar inte dagens bil, inte Googles kartor, utan jag får använda min personliga mjukvara och höfta litegrann.
Min el-golf känns därmed lite grann som en halv bil. Den vinner stort i tystnaden, accelerationen och ladda hemma i vägguttaget för 1 kr per mil… men storsaknar färddator.
Den mjukvara som skulle få el-golfen att bli hel, ligger fler år bort i tiden. Det är mycket snack om själv-körande bilar. Men först behöver vi en satsning på bäst-körande bilar. Där finns mycket tid, kilometer, kronor, effekt och inte minst livslängd. Dubbel livslängd, borde vara ett enkelt argument. Under tiden pratar gamla bil-världen märkligt nog fortfarande motorer…
Jo, motorn rör på sig. Men den är i praktiken död. Det är i mjukvaran svaret finns.
/claes hemberg
ps… Funkar inte också mjukvaran också i bensinbilar? Jo, men effekten blir inte alls lika stor. Eftersom batterier och el-motor är just långt mer digitala. Vilket gör det enormt mycket effektivare.