Kinesiska bolag förändrar nu Europas bilindustri. Även konsumenter lär gilla det. För de bygger billigare el-bilar inte i fabrik, utan från gruva till färdig bil. Här behöver svenska underleverantörer fundera på sin nya roll.
Europeiska bilbyggare talar fortfarande mest föraktfullt om kinesiska fordon. För att kineserna saknar 100 år av europeisk fordonsbyggeri. Men kanske detta är de nykomlingarnas stora fördel.
Mer om elektrifieringen
Att inte harva med gammal teknik, utan enbart fokusera på moderna teknologier. Inte för inte finns redan hundratalet kinesiska el-bilsbolag. Varav 20-talet redan säljer i Europa. För att inte tala om alla el-bussar som redan rullar i Malmö, Lund, Helsingfors…
Elektrifieringen av fordonsvärlden påminner om hur ett datorbolag sopade banan med några mobiltelefonjättar. När iphone byggdes på datorkompetens. Och 90-talets telefonteknik från Ericsson och Nokia föll snart som käglor.
Kina leder el-världen
Kinesiska bilbolag är inte längre någon lillebror från landet. De producerar fem gånger fler el-bilar än vad bil-landet USA förmår. Och under julen blev det klart att kinesiska BYD ska bygga bilar i Europa.
Hur det påverkar svensk verkstad kan bli kusligt spännande. För BYD bygger bilar utan rader av nischade underleverantörer. BYD är konglomerat.
För bytet från bensin till el, är mycket större fråga än bara energi. Förutom en helt annan energi-logik i el-fordon, så innehåller de långt mer datorkraft. Det ändrar industrin ifrån grunden. Det är ett teknikskifte som ändrar hela affärsmodellen.
Byte av kärnkompetens
Den gamla affärsmodellen kretsade kring explosionsmotor och växellådor. I dess skugga växte många underleverantörer upp. I elvärlden är däremot motor och växellåda inga frågor alls. I elvärlden är det inte enskilda kärnfrågor i fokus, utan snarare hela kedjor av optimering.
El-motorn är ju enkel, stabil, tyst och jämn. Avgörande för affären är istället optimering av batterier. Det kräver både bäst batterier och bäst mjukvara. Något helt nytt i fordonsvärlden. Som kräver nya försörjningsled.
Det är kring denna nya insikt som BYD byggt sin affär. De som började som batteri-bolag för just mobiltelefoner. Där har BYD ovanligt stark historik. Redan 2008 när jag besökte Shanghai mötte jag ett BYD som precis fått klar sin första el-bil.
BYD var därmed tio år före många europeer. Tio år är en evighet i bilvärlden som annars gärna skryter med att de ligger några månader före en konkurrent.
Hela värdekedjan säkrad
Och nu slår el-pendeln tillbaka. BYD har kommit längst. De är inte bara största i världen på el-bilar. Större än Tesla. De har byggt El-bussar i Europa sedan tidigare. Strax före jul blev det klart att de nu också ska bygga el-bilar. Antagligen i Ungern eller Tjeckien, som redan har lämplig arbetskraft och anläggningar.
Hur klarar Europas och tyska industriella ryggraden detta? Väntas kineserna köpa delar och utrustning från europeisk leverantörer? Det är tveksamt, eftersom BYD byggt upp hela värdekedjan från gruva, batterifabriker, till fartygstransporter och mjukvarubolag.
Det har varit långt, dyrt och tidsödande arbete för BYD-grundaren Whang Chuanfu. Men nu kan bolaget visa på fördelarna.
Och det är ingen dussinbil BYD levererar. Även om flera européernas skygglappar lär påstå det. Under hösten har bilmärket kammat hem en rad toppbetyg i internationella tester.
Prislappen per bil lär bli en annan het fråga. BYD talar om att sänka priserna några 25 procent jämfört med sina europeiska konkurrenter. Det ger dem samma pris som europeiska bensinbilar. Undrar just vad som sker då med subventioner för europeiska elbilar. Vi kan bara gissa.
Fördel för konsumenterna
Sedan är ju driften el-bilar fortsatt betydligt billigare än bensin. Så plötsligt blir el-bilar en fördel för många konsumenter. Oavsett märke, lär nog plånboken stå europeiska konsumenter närmast. Särskilt nu efter flera år med inflationschocker. Det kan därför bli brist på elbilar när konjunkturen får fart igen.
Plötsligt kan skepsisen mot el-bilar och i synnerhet kinesiska elbilar helt byta fot. Visst har franska politiker lovat billiga el-bilar. Men det är en stor skillnad på om politiker lovar billiga bilar, lastbilar eller att världens största el-bilsmärke faktiskt säljer bilar på närmaste gathörnet. Och med en stabil värdekedja i ryggen.
Mer om elektrifieringen
Vad väntar du dig från bilindustrin?/claes hemberg