Hem » Vår värld tappar tempo

Vår värld tappar tempo

Sveriges viktigaste kund, tysk industri, har motvind. Deras stora kund Kina har nu blivit en tuff konkurrent. 2024 lär bli ett viktigt år. Vanliga tyskar svarar däremot med nya gatuprotester.

Tyskarna har länge gynnats av efterfrågan från världens verkstadsgolv i Kina. Men ett mer moget Kina vänder nu dessa affärer i andra riktningen. När Kina istället säljer till Tyskland väntas bli tyskarna bli det enda G7-land som krymper sin ekonomi…

Istället för att köpa tysk teknik och köpa amerikansk mjukvara börjar kineser nu sälja samma varor i andra riktningen.

Det ställer nya krav på tysk ekonomi, arbetare, ny teknik, automatisering mm. Att ställa om tysk industri efter 100 år med fossiltung industrialisering – tar tid och kräver både självinsikt och självkritik.

Lägg till att tyskarna ligger efter i digitalisering och är en snabbt åldrande befolkning. Vem ska då göra jobbet? Det handlar om köpkraft.

Demonstrationer att vänta

Naturligtvis vill vanliga tyskar inte förändra sin vardag. Istället svarar det med demonstrationer. Det kanske är en väl fyrkantig form av debatt. Och ett tecken på svaga visioner i politiken. Nästa vecka väntas vi se protester återigen över hela Tyskland.

Det enkla svaret blir här lätt att stänga gränserna för nya kunskaper, varor, affärer och ny arbetskraft. När vi behöver göra tvärt om.  Det är knappas straffskatter på utländska varor som gör oss smartare och starkare.

Prischock hänger i

Europa har blivit en fet katt. Nu får vi betala för de många åren med kulturella skygglappar och arrogans ifrån industrialiseringens vagga.

Lägg till att prischocken som europeerna upplever senaste åren. Det blir ingen lätt match att reda ut. Samtidigt har vi EU-val där missnöje och okunskap kan dominera på en ny mer polariserad nivå. Med Rysslands krig i Ukraina som ett extra slagträ. Där även amerikanska valet 2024 dras in i debatten.

Kina i full sving

Under tiden rullar kinesiska biljättar in både el-bussar och el-bilar i Europa. Och vi i Europa tycks inte riktigt redo att vare sig ta in eller diskutera hur det påverkar oss, vårt sätt att arbeta och göra affärer.

En enkel studieresa vore på sin plats. El-bilsbilaget BYD besökte jag första gången i Shanghai 2008. Då var ju elbilar inte ens en tanke i Europa. Då fokuserade BYD fortfarande på mobilbatterier, som unga vevade ihop för hand… Idag är BYD störst i världen på el-bilar.

Mjukvarubolaget Tencent besökte jag i Shenzhen 2016. De var redan då långt före västvärldens bolag i spel, betalningar och sociala medier. Först senaste året har jag kunnat betala med min mobil på samma sätt som de gjorde i Kina 2016.

För kinesiska bolag har saknat den tyngande historiken av ”så gör vi i vår bransch”. Utan kunde välja nya tankesätt och vägval. Samma sak har vi sett inom kläder som Shein eller handel som Alibaba. Eller för den delen Tiktok. Nu har jag inte använt någon av tjänsterna. Men de växer på ett imponerande sätt.

Fokus på köpkraften

Frågan är hur vi européer kan släppa historiken och samtidigt blicka framåt. Utan att tappa självkänslan, för att istället vinna självtilliten. Den som vi så väl behöver. Och se att vi behöver nya sätt att göra affärer för att skapa nya tankar, jobb och utveckling. Och då inte bara i näringslivet, utan i staten, fack, kommuner, politik… i hela samhället.

Kanske är ändå demonstrationer en första signal. Att vi behöver skaka om. Inte genom revolution men genom en snabbare evolution. Vi behöver komma tillbaka till frågan om att återvinna köpkraften. Den frågan tror jag folk förstår. Och hur vi gör det utan stora ekonomiska sprickor…

/claes hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *