Hem » El kräver ny affärsmodell

El kräver ny affärsmodell

Elektrifieringen är inte bara en fråga om energislag, utan kräver fler datorer, ny batteri-logik och helt nya affärsmodeller. Detta samtalar och skriver jag om i Transportnytt. Först ut möter jag Erik Golrang, fordonsanalytiker SEB; om matchen Volvo/Scania så vinner…

El-lastbilar är långt dyrare att tillverka. Det kan helt ändra vem som köper och äger fordonen framgent. Kanske är det bättre att hyra?

Livslängden på fordonen och därmed den långa prislappen går samtidigt att påverka på flera avgörande sätt. Vem tar bäst det ansvaret eller tjänar de vinsterna?

El-lastbilar är samtidigt betydligt billigare i service och drift. Om nu Sverige kan hålla elpriserna på en låg nivå, vilket hela vår verkstadsindustri behöver för att kunna exportera globalt. Det är ju industriell grundlag?

Elektrifieringen innebär därmed en rad nya vägval för många olika aktörer i transportkedjan. Både de som bygger, kör, servar och äger lastbilar har möter ny spelplan närmaste åren.

Och kunderna; konsument- eller industribolag, står där samtidigt med omvärldens höga krav på sjunkande CO2-utsläpp. Samtidigt ska servicen vara snabbare och mer exakt. Här kan eldrift tillsammans med datorstyrning och robotisering göra transporter både mer förutsägbara, mer exakta och kostnadseffektiva.

Ja, affärsmodellerna inom transportvärlden står inför flera vägval närmaste åren. Efter senaste 100 åren med hyfsat lika affärer så ger elektrifieringen nya krav och öppningar. Exakt hur det sker vet ingen, men jag vill i Transportnytt. undersöka och beskriva olika affärsmodeller. Sedan får framtiden utnämna vinnarna.

Vad intresserar dig i elektrifieringen?/Claes Hemberg

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *