Hem » Kina tar bilvägen

Kina tar bilvägen

Samtidigt som Europas, Japans och USAs bilindustri ställer om till el, är kinesiska tillverkare redan före och kan närmaste åren rulla ut el-bilar till halva priset. Kommer västvärldens ryggrad i bilindustrin då att överleva det? Det finns en öppning i mjukvara. Me hur slår detta inte mot hela ekonomin?Det är lätt att tro att fransmännen alltid håller fast vid Citroën och Peugot. Liksom italienarna kör sin Fiat. Men det sa vi också på 80-talet, innan Toyota rullade hit på allvar.

Toyotas kvalitet, pris, felsökning och tekniska landvinningar fick konsumenterna att byta fot och västvärldens producenter fick förnya sig i grunden. Vem som vann kan vi diskutera. Men idag är Toyota världens största leverantör av bilar.

Nu väntar kanske nästa tronskifte. Vi talar nu inte om ett märke utan en hord med kinesiska bilmärken. Det är bolag utan årtionden av motorhistoria och utan generationer av motoringenjörer. Istället kan de starta just nu, mitt i det stora el-skiftet och bygga sina verksamheter just efter detta.

Redan finns 50-talet lokala bilproducenter i Kina. Som de flesta av oss helt missat. Vi här hemma kanske i bästa fall kan namn som Geely och BYD… Men kön är långt bredare och längre. Den är massiv.

Lägg till att vågen om el-fordon har rullat tio i Kina. Efter massiva subventioner 2010 för el-fordon så är många av dessa producenter långt fram, både i utveckling, batterier, laddning och konsumenterna. Redan producerar kineserna över 1 miljon el-fordon varje år.

Lägg märke till att det inte var klimatfrågan eller målet om el-dominans som satte fart på el-fordon-industrin i Kina. Utan vedervärdigt dålig stadsluft i landets 100-talet miljonstäder gjorde människor sjuka. För att minska oron för upplopp bestämde politikerna att el-fordon var svaret. Och subventioner var medlet. Och därför har också priset på bilbatterier fallit 80% senaste fem åren och väntas fortsätta så…

Därför har kineserna också utvecklat elektrifierade bilar, bussar och lastbilar som ingen annanstans. Och nu när subventionerna dragits tillbaka, så finns där en bred och stark industri. Det var 5 år sedan Kina gick förbi USA när det gäller att producera el-bilar. Idag producerar Kina tre gånger fler el-fordon än USA.

Den rika listan från med kinesiska bilmärken påminner om listan på märken på bilsalongen i Paris på 20-talet. Namn vi idag glömt. Märkena som mest gått samman och försvunnit. Är det dags för nästa våg nu?

Hur ska europeiska bilindustri tåla kineska il-bilar till halv priset? Bara i Sverige talar vi om tusentals underleverantörer som behöver tänka om i grunden. Nu behövs inga komplicerade motorer längre. I el-världen är mjukvara och batterier de som styr framfarten.

I Sverige sägs 120 000 personer arbeta i fordonsindustrin eller 13 procent av alla inom tillverkningsindustrin. Kan de ställa om? Innan det är för sent. Geelys köp av Volvo framstår kanske som en del av lösningen. Inte så mycket för kineserna, men för industrin i Sverige och väst. Så att vi kan lära av deras tekniska landvinningar.  Innan det är för sent.

Svaret jag hittar är mjukvara. Här kan västvärlden hävda sig. Om de tar tag i frågan nu. För bäst el-fordon handlar inte bara om pris. Elmotorer och batterier kommer att bli massprodukter. Med bäst mjukvara kommer istället dyrare elbilar bli smartare och mer attraktiva än billiga inte lika smarta elbilar. För en smart elbil rullar längre, kör mer själv, hittar rätt och … blir lite som skillnaden på traktor och rymdskepp.

Frågan är om västvärldens fordonsindustri är beredda att ta det steget. Eller om japaner, amerikaner eller kineser hinner före till den smarta dyra attraktiva bilen. Resten få sälja traktorer…

/claes hemberg

5 kommentarer

  1. Christoffer Eneljung säger:

    Claes!
    Tänkvärt om Kinas förmåga att konkurrera med väst. Är slutsatsen att deras system är överlägset vårt? Göran Persson pratade ju om betydelsen av stabilitet(läs:diktatur) för ekonomin efter ett besök i Peking.
    En parallell till detta är ju den svenska marknaden som nu nästan är mer positiv än någonsin enligt värdet på börsen.
    Detta är ju enbart, så långt jag förstår, pga de massiva stimulanserna från staten.
    Hur kan man annars förstå det? Efter en lång högkonjunktur väntar de flesta på en avmattning. Den kommer i form av att världen står nästan helt stilla i flera månader. Alltså mer massivt än vad någon kunnat drömma om. Men efter statliga stöd tycker marknaden att detta är det bästa som kunde hända. Trots de eventuella besparingar som ju stimulanspaketen rimligen kommer att innebära längre fram.
    Så det kanske är Kinas politiska system vi bör fokusera på snarare än det ekonomiska. Sorgligt nog.

    • Claes Hemberg säger:

      Christoffer, Kinas politiska system kan vi visst diskutera. Men det måste ändå vara kineserna egen huvudfråga. Deras ekonomiska kapacitet däremot berör oss mer direkt. Det konkurrerar ju med oss direkt. Därför detta fokus på ekonomi, utveckling, infrastruktur och visioner. Hur deras industri konkurrerar med oss, får vi se. På vissa områden lär de göra det mer omfattande. På andra områden lär vårt ”system” och vårt ”tänkande” passa bättre. Exakt var är absolut intressant att återkomma till. Inom solceller och elfordon har kineserna absolut tagit en lejonpart av marknaden.

      Stämningen på vår börs bygger på mer kortsiktiga stimulanser. När staten häver ut gratispengar och räntan är noll, så går dessa pengar delvis raka vägen in på börsen. Om inte direkt, så blir stimulansen så. OM detta förlänga en redan rekordlång hökonjunktur – får vi se. Här under hösten lär vi få se ena rad konkurser hos bolag som redan var bräckliga. Så kanske hösten blir samma ”urstädning” som vi brukar se vid vanliga sunda lågkonjunkturer… Återkommer! /c

  2. Jakob Kivimäe säger:

    Intressant! Tror definitivt att en enorm omställning är på gång och att många traditionella bilmärken kommer att få det tufft och eventuellt försvinna. Frågan är hur fördelningen mellan batteribilar eller vätgasdrivna dito kommer att bli. Batterierna kostar mycket, vilket ger dyrare bilar, och tar lång tid att ladda. Vätgasbilar är sannolikt billigare, går att tanka snabbare. Nackdelen är i princip obefintlig infrastruktur för tankning i Sverige f.n.
    När det gäller vätgas är ju både Toyota och Hyundai med på spåret. De kanske kommer ha en betydande roll att spela även i framtiden.

    • Claes Hemberg säger:

      Jakob, priset på batterier har rasat 80 proc senaste fem åren och väntas fortsätta så. Så prisfrågan är jag inte alls brydd över. Utan det är en tidsfråga innan folk väljer el-bil, för att de är billigare. Det är redan 1/20 i bränslekostnad. När köpekostnaden snart är hyfsat lika, så borde valet vara självklart.
      Vätgas kan visst bli intressant för långkörningar. Å andra sidan blir batterierna allt bättre. Ja, vi lär inte få se EN lösning som tar över efter bensin och diesel, utan flera olika svar, tankar och varianter….
      Du talar sedan om bristfällig infrastruktur för att ladda elfordon. Där håller jag inte alls med. Det finns idag 2 500 bensinstationer i Sverige. Och dubbelt fler 5 000 registrerade laddstolpar. Antagligen fler… Så jag har inte alls svårt att ladda när jag är ute på vägarna…/c

      • Jakob Kivimäe säger:

        Det jag skrev om infrastruktur gällde tankning av vätgasbilar. När det gäller elbilar är ju situationen helt annorlunda.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *