Den globala matchen i el-fordon är långt ifrån avgjord. I elbilar leder väst. I el-lastbilar och el-bussar leder Kina. Elektrifieringen kan bli Kinas stora insteg i den globala fordonsbranschen. Det är ett hot mot miljontals jobb i Europa. Om inte europeiska bolag plockar fram esset ur rockärmen; mjukvara och service. För där öppnar el-lastbilar för nya affärer. Kruxet är att tung svensk verkstad sällan medger det.
Bland de största globala märkena för el-lastbilar är nio av tio kinesiska. Ja, du läser rätt. Det är inte alls gamla märken som leder omställningen.
Först på plats åtta återfinns enda västerländska; Volvo. Kina står idag för 90 % av produktionen av el-lastbilar. Inom el-bussar är siffran hela 98 %, el-motorcyklar 98% och inom el-bilar 40 %.
Genom elektriferingen tar kinesiska producenter nu en växande andel av fordonsindustrin. Anledningen till den framskjutna positionen stavas statliga subventioner.
Redan el-bussar 2009, el-bilar 2010 och el-lastbilar 2017. Syftet har varit rent politiskt, att minska social oro i Kinas idag 102 smogtyngda miljonstäder. Något som bäddat för breda framsteg inom elektrifiering av fordon. Under tiden satt europeiska politiker och väntade på efterfrågan…
Kinas mer moget
Svenska lastbilsmärken svarar gärna att kinesiska märken säljer främst mellanstora små och mellanstora el-lastbilar. Det är sant. För där är efterfrågan starkast just nu. Även utan subventioner. För el-lastbilar går hand i hand med höga kapacitet på kortare sträckor och städernas täta nät av laddstationer.
Det är också anledningen till att de kinesiska bolagen har betydligt längre och bredare erfarenhet av elektrifieringen, i såväl utveckling, produktion och service. När Volvo stolt säger att deras elektrifiering ligger 10 månader före Scania, så är de kinesiska producenterna bedrivit stor skala i över 10 år.
Står svenska transportindustri för fallrepet? Nej, resonerar Robert Falk, vd Einride. El öppnar för mjukvara, som ger västerländska bolag en andra chans. Robert säger att Kina må bli starka på hårdvaran lastbilar, men inte på el-fordonens mjukvara som styr hela transportkedjor. För i anpassningen av mjukvara sker mer som en service nära transportkunderna.
Två olika synsätt
Här märks en väsentlig skillnad i affären mellan diesel- och el-lastbilar. Disellastbilar säljs som styckegods med försäljningspris och servicekostnader. El-lastbilar däremot kan värderas utifrån mjukvara och hela transportlösningar. En Saas-lösning med fokus på optimering av hela fordonsflottor. Tala om att byta glasögon.
För elektrifieringen påverkar inte bara underleverantörer och lastbilsbyggare. Utan hela kedjan av åkerier, transportkunder och slutkunder. Det är samtidigt en utmanande förändring för fordonsindustrin, från produktion av hårdvara till mjukvara och hela transportlösningar.
32 000 el-lastbilar
Kinas grepp om el-lastbilar är tydligt. Inom el-lastbilar har den globala produktionen nu dubblerats flera år i rad och nådde i fjol 32 000 fordon. Men de syns sällan på gatorna i Europa. För den stora merparten av produktion, 90 %, sker i Kina. Där 9 av 10 de största el-lastbilsmärkena idag finns.
Kinas utvidgar försprånget
Den snabba framväxten av el-lastbilar i Kina har västvärlden idag allt svårare att möta. Särskilt när västvärlden valt en mer komplex väg mot elektrifiering av lastbilar med fokus på tunga fordon, vars räckvidd är dyrare att utveckla och kräver på breda investeringar i laddinfrastruktur. Därför kan elektrifieringen bli Kinas stora insteg i fordonsmarknaden.
Kinas elektrifierar fordonsvärlden
Kinesiska erfarenheterna av elektrifieringen hämtar de ursprungligen från en gedigen produktion av el-bussar och el-bilar. Den globala produktionen av elbussar domineras märken som Byd och Yutong (IEA 2021). Elbussar har vuxit tio gånger mer än antalet el-lastbilar. IEA rapportar 670 000 elbussar i världen och 66 000 el-lastbilar är 2021.
Kina har redan vunnit elektrifieringen av bussar. De är på god väg inom elbilar. Inom 1-3 år kan vi vänta oss en bredd av kinesiska lastbilar nå Europa.
Liten pandemieffekt
Varken Kinas nedstängning under pandemin eller senaste årets globala inflationen tycks ha större effekt på elektrifieringen av Kinas fordonsflotta. Även om pandemin stängde ned hela samhällen så har inflationen varit låg och officiella analytiker ser inte att det påverkat produktionen av elektrifierade fordon. Å andra sidan vet vi inte vad den redan årsdubblerade produktionen i Kina varit, utan pandemi och global inflation.
Det blir spännande år för svenska industrins ryggrad i lastbilar.
Största märkena 2022 https://interactanalysis.com/insight/the-top-10-electric-truck-brands-in-2022/
IEA outlook el-lastbilar https://iea.blob.core.windows.net/assets/ad8fb04c-4f75-42fc-973a-6e54c8a4449a/GlobalElectricVehicleOutlook2022.pdf
//claes hemberg