Första elmotorn uppfann engelsmannen Faraday för 200 år sedan. Den som däremot fick den att rulla på riktigt stavas kan vi tro är Elon Musk. Men en lika stark kandidat är faktiskt Wang Chuanfu. Grunare av BYD redan 1995. Även om han är mindre känd i väst, så var det han som väckte i idén i Kina.
2008 var jag första gången på besök i Shanghai. Huvudaffären var då att rulla mobilbatterier. Ja, de unga gjort jobbet för hand, där de virade film i lager på lager.
En nyhet hade Wang också som han ville berätta om. De absolut första elbilarna var på väg att rulla ut från BYD. Build Your Dream. Bilen såg ut som en blandning av några tyska märken. Men det var bara starten.
Samma vecka hade investeraren Warren Buffett hittat bolaget och valt att investera. Intilliggande Geelys bensin-motor-fabrik var mer modern. Men BYD hade idé som skulle bära långt längre, som var betydligt större än fabriksbyggnaden.
Städerna i Kina hade redan då börjat få allvarliga problem med smogg. I över 60 stycken miljonstäder oroades myndigheterna för upploppa och strejker. Därför införde partiet subventioner för elfordon. Hela 80% betalade staten för varje bil, buss och lastbil.
Inte för inte fick det fart på el-bils-prdouktionen i Kina. De byggde även lastbilar och bussar i rekordfart. Att staten gick in så generöst berodde på den tiden att batterier var en väldigt dyra. Sedan dessa har priserna på batterier rasat och staten har steg för steg dragit tillbaka sina subventioner. Att som amerikanska och europeiska politiker nu börja prata el-stöd är komiskt sent. inte för sent, men väldigt sent.
Och för dig som inte tänkt på det så är BYD:s elbussar en väldigt vanlig syn runt om i Sverige. I Piteå, Lund, Lindköping, Borås… Men det är bilarna som kommer förändra vardagen; både för konsumenter och industrin.
Bakom idéerna, tankar och genomförandekraften står en doldisen Wang Chuanfu. Nu efter årtionden av bilbyggen och framgångar så tar han steg ur kulissen. Han uppmanar sina kinesiska kollegor att knyckla ihop alla gamla bilmärken…
Undrar om europeiska bilindustrin är beredd på det… Wang och hans BYD har ju mer än 10-15 års försprång…
Tesla klarar nog biffen. De har ju utvecklats mot tech-bil. Med självkörande funktioner i en bil som kanske mer liknar en dator på hjul. Liksom iPhone är mer dator än telefon.
Medan BYD hittills varit mer funktionell el-bil. Som folkabubblan för 90 år sedan, 1934. Oavsett lär europeiska bilmärken, som varken är hejare på tech eller bilbatterier ligga en lång bit på efterkälken. Då räcker inte några tillfälliga subventioner, utan här krävs antagligen en fullständig omstart. En Wang Chaunfu.
Mer om elektrifieringen
/Claes Hemberg
Hej,
intressant och tänkvärt inlägg. Inför 2024 står ett bilbyte i sikte för vår familj. Elbil självklart men inte vilken modell och märke. Kinesiska märken javisst men med hög risk. Vilka märken finns kvar om 5 år, hur servicenivån ut, andrahandsvärdet spelar stor roll för oss.
Här tror jag USA och Europa kommer knyckla till Kinesiska tillverkares strategier. Kina växer marknadsmässigt men tror det kommer förändras. Fördel USA och Europa om ett par år tror jag. Spännande år väntar. Oavsett utgång.
/Peter
Peter,
vad jag läser är kinesiska bilmärken (som BYD) cirka tio år före i utvecklingen jämfört med Europa. De lanserade sin första bil 2009. Har jag 25% lägre pris än europeisk dito. Med bättre säkerhetsklassning än de flesta europeiska bilar… Naturligtvis finns i Kina massor av småmärken, men de söker sig inte hit i första hand. Sedan är Tesla längre fram med mjukvaran och kanske även hårdvara. Men prislappen… lär avskräcka många vanliga konsumenter. /c