Hem » Vad är Hongqi?

Vad är Hongqi?

Det är ingen maträtt eller yoga. Det är en aktör i en lång rad av allvarliga utmanare mot Europas industriella ryggrad. Inte för inte har Tesla och Volvo redan sänkt priserna. För vem är bäst på stordrift i el-fordon?

Just Hongqi  eller ”röda flaggan” är sedan 1959 ett av de stora bilmärkena på kinesiska marknaden. Nu ska de rulla ut 50-talet länder med sina ”lyxiga bilar”. Och de kommer inte ensamma. Elektrifieringen är bred.

Nyligen såg jag futuristiska sportbilsmärket Nio oblyga butik på paradgatan Karl Johan i Oslo. Direkt från Kina…Gissa varför?

I Kina finns ytterligare 60-bilmärken. Och många av dem är välutvecklade inom el. Hur kan vi ha missat dem?

Vår europeiska blick fastnat vid några globala jättar som Volkswagen och Toyota. Och förstås bensin. Med den ursäkten har vi missat de många kinesiska märkena som haft fullt upp att expandera på sin hemmamarknad. Fram till ungefär nu.

Ändå är kineserna är klart bäst på el-fordon. Åtminstone i kvantitet. Varannan elbil i världen rullar i där. Så kanske el-skiftet blir deras stora chans. Någonsin.

Stordrift viktigt startmotor

Exakt vilken fördel kineserna har av sitt el-försprång vet ingen. Spännande blir det. För även produktionen av el-bilar handlar ju om stordrift. Kvantitet.

Och eftersom Kina är störst på bilbatterier har de en egen nyckel till el-bilsmarknaden. Som visserligen svenska Northvolt försöker möta. Men går det tillräckligt fort för svenskarna?

Omställningen från fossil till el-fordon blir inte heller lätt för Europa. Att ha jobbat med bensin och diesel i över 100 år behöver inte vara en fördel i el-världen. Snarare tvärt om. Nu behövs ju varken växellåda, explosionsmotor eller kardanaxel…

Att utmanarna träder fram har sett i många andra teknikskiften genom tiderna. Cloud slog stordator. Ipone slog Nokia…

Dt är just ett sådan brett skifte vi är mitt uppe i nu. I teknik, energi, service, marknad eller regler. Det är då som nya aktörer både ser och har sin gyllene chans.

Många märken kommer

Detta vet kineserna och inte för inte lovar nu Hongqi att rulla ut i 50-länder. Det är vart fjärde land på jorden. För detta är deras stora chans .Det gäller både Hongqi, BYD, Aiways, MG Motor eller någon annan av de vassare kinesiska märkena. BYD är ju redan i Europa med bussar och taxi. Ja, varje entré liknar inte en annan.

Särskilt nu. När européerna har sett sin köpkraft rasa 10-15% senaste åren, så lär de även vilja spara in på priset för en bil. Och vi ser att Volvo och även Tesla redan sänkt sina priser rappt och stort. Ja, inte för inte. Tesla vill hålla i sina marknadsandelar.

De vanliga invändningarna är förstås flera. Klarar kinesiska märkena konkurrensen i västvärlden? Det kämpar idag på en intensiv hemmamarknad. De kanske inte hållbara utan klimatvidriga tänker någon? Å andra sidan är redan Kina största på grön el i världen.

Fattiga européer kan öppna dörren

Så kan det vara men när europeisk konsumenter är nu fattigare än på många år så är kanske priset viktigare än namnet, designen, servicen…

Vi i Norden lär bli extra varse om de kinesiska elbilarna. Inte bara de i Oslo. Vi är ju redan långt framme i el-farten. Naturligtvis är det då enklare att börja här… Själv har jag senaste åren hyrt el-bilar från en rad märken. Peaugoten får ett Nja. Kia riktigt bra. ID3 näst bäst. Cupra från Seat är nog favoriten hittills.

Just det Röda flaggan är statligt ägd. Om det ökar eller minskar deras slagkraft återstår att se. Statliga bolag brukar ju i svensk tappning sällan överraska på ovansidan. Om det inte är monopol som LKAB….

Hur klarar Europa el-utmaningen, tror du?/claes hemberg

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *