Fordonsindustrin börjar medge en elektrisk kris. De har svårt att utveckla och tjäna pengar i elektrifieringen, enligt data från den gemensamma organisationen Clep. Det är omställningen som kostar, förvånas tillverkarna.
Leverantörerna till bilindustrin lever på magra marginaler, ofta under 5 procent. Det gör att bolagen har svårt att hantera överraskningar och även att göra långsiktiga satsningar. 4 av 10 medger att de väntar sig förluster det närmaste året
Elektrifieringen borde inte vara någon överraskning, men ändå tycks fordonsindustrin stelbent och bakåtsträvande. Närmaste åren kommer över hälften av underleverantörerna behöva bytas ut.
Nu medger branschen att 80 000 jobb kan gå förlorade redan i år. Det är antagligen en låg uppskattning, med tanke på att hela branschen sysselsätter 13 miljoner personer i Europa. Vi talar om 7-10 procent av Europas BNP. Bara i Sverige talar vi om 100 000-tals jobb.
Lägg till att 40-50 procent av komponenterna i elfordon inte finns i ”traditionella fordon”. Naturligtvis klämmer detta åt underleverantörer på ett helt nytt sätt.
Och en helt ny industri behöver växa fram snabbt. Om den inte ska ersätta av kinesiska underleverantörer. Batterifabriken i Skellefteå ett strålande exempel. Även om den inte lär heta Northvolt ett länge till.
Krissignalerna från industrin kommer samtidigt som politiker kräver en snabbare omställning. Både direkt och indirekt ber industrin om lättnader. För Europa har bara nått 16 procent elektriska fordon, när kravet nu är 25 procent.
Men att sänka kraven och tempot i elektrifieringen, bara för att branschen är långsam, behöver inte vara ett stöd. Att lätta på kraven kan tvärtom bli ett historiskt självmål.
Under tiden skyller fordonsbranschen på att den elektriska efterfrågan inte finns där än. Men är inte det just fordonsindustrins eget ansvar. Att odla en efterfrågan som bygger för framtiden. Och inte odla en efterfrågan som pekar baklänges in i 1800-talets teknologier.
Läs mer bilkrisen. kinesisk elektrifiering elektrifiering
Vad väntar du dig av fordonsindustrin? /claes hemberg