2024: En väsentlig europeisk industri är i kris. Men få vill medge det. Orsaken är elektrifieringen. Arbetare strejkar, Volkswagen stänger ned , och vd:n för Stellantis avgår. Northvolt är i rekonstruktion. Nästa år blir fullständigt avgörande.
Det började med den europeiska bilexporten. Den har nära halverats i Kina under de senaste fyra åren. Om fyra år blir det ingen export alls, om inte Europa byter spår. Här har stora industrivinster ebbat ut fullständigt.
Samtidigt rasar priserna på battericeller med 30 procent, bara senaste året. Branschen upplever en jordbävning.
Blåögda svenskar
Att inte svenska underleverantörer talar öppet om detta är ett problem i sig. Jag hör ifrån tysk och även österrisk industri. De oroas för att tyska valet försenar nödvändiga stimulanser.
Även svenska politiker tycks vare sig se eller vilka ta i frågan. Titta bara på hur de hålla sig ifrån Northvolt.
Elektrisk fråga
Vägskälet är elektriskt. De europeiska fordonen måste både bli avsevärt billigare och bättre. Det visar FT.
Tidigare har europeiska bilmärken storsålt i Kina, med goda marginaler. Men inte längre. Istället köper kineserna från över 100 inhemska fabriker. Dessutom rullar 51 % av alla nysålda fordon på el – något européerna är hyfsat usla på.
Bilkrisen anländer
2008 krisade den amerikanska bilindustrin. Staten grep in och startade om. Nu är det Europas tur.
Den europeiska försäljningen är inte problemet. Här ökade faktiskt bilförsäljningen i år. Även elbilar ökar. Men det sker allt för liten omfattning. Det kompenserar inte för fallet i Kina.
Även tyskarna vill inte parkera sina ”verbrennung” (förbränningsmotorer). Endast 3 procent av fordonsflottan rullar nu på el. Där har vi en avgörande nyckel.
2025 blir avgörande året
Nästa år ökar dessutom EU-kraven. Var fjärde såld bil ska rulla på el. Annars väntar enorma böter på flera hundra miljarder kronor. Volkswagen ligger just nu mest illa till.
Branschens svar är att satsa på mindre, enklare och billigare fordon. Om de lyckas sälja dem återstår att se. För europeiska elfordon har låga betyg. Långt efter amerikanska och kinesiska eluppstickare.
Fler laddstationer
Samtidigt behöver Europa utöka antalet laddstationer, både för lastbilar och personbilar. Här kan ellastbilarna gå före och pressa ned elpriserna vid laddstationerna.
Det talas om el för 3 kr per kilowattimme vid vägkanten – 50 procent billigare än idag. Allt för att öka takten i elektrifieringen.
Subventioner en akut fråga
Antagligen krävs en politisk räddning. Svenska regeringen och en rad andra länder behöver subventionera köp av elbilar och ellastbilar, för att sänka tröskeln och få fart på industrin.
Alternativet är att kinesisk industri tar över fordonsmarknaden – en gång för alla. Och vi kan inte vänta. Det är nu som industrin har chansen eller förlusten, i sin hand.
Mer. elektrifieringen. bilindustri
Vad säger du om fordonsindustrin? /Claes Hemberg