Priset på battericeller faller hela 30 procent i år. Det borde snart synas i priserna på elbilar, och ännu mer under 2025. Lägg till den tyska bilindustrins kris.
Den nya elektrifieringen är en ung kraftfull industri. Det syns inte minst i snabba stora tekniska framsteg. Kombinerat med prisfall. För när hörde vi senaste tunga industrin sänka priserna hiskliga 30 procent. Nej, det händer inte.
Priserna på batterier faller på grund av ett överutbud. Produktionen av batterier världen över är idag 2,5 gånger större än efterfrågan, visar BNEF.
För konsumenten är detta goda besked. Eftersom hela 40 procent av kostnaden för en ny elbil ligger i batteriet, bäddar det för fortsatt prisfall 2025.
Billigare råvaror bidrar
Orsaken till det markanta prisfallet är bättre produktion och fortsatt utbyggnad av idag 100 batterifabriker världen över. Dessutom har lågkonjunkturen globalt minskat priserna på råvaror.
Avvaktande konsumenter i skuggan av inflationskrisen får också batterifabrikerna att sänka sina priser för att öka efterfrågan.
Batteripaket svårare
Att cellerna faller i pris med hela 30 procent fångar marknadens uppmärksamhet just nu. Att tillverka celler i stor skala är tämligen enkelt, och där faller också priserna mest.
Att sätta samman celler till användbara batteripaket är däremot en helt annan affär. Det syns i prislappen. Batteripaketen stiger ju faktiskt i pris med 12 procent
Temperatur avgör
När jag diskuterade batteripaket med Fredrik Allard, e-mobilitetschef på Scania, var utmaningen tydlig. Han beskrev bygget av batteripaketen som en egen vetenskap.
I fokus är temperaturen i olika faser av laddningen. Bolaget lägger stor kraft på forskning och utveckling för att finjustera temperaturen i batterierna. För att den vägen öka både laddhastighet och livslängd.
Dyrare i Europa
De regionala skillnaderna är också påtagliga. Kina ökar tempot i prissänkningarna.
Ett batteripaket i Kina kostar 94 USD/kWh. Samma paket i USA är 31 procent dyrare. Värst är Europa, där batteripriset är 48 procent högre. Återigen ser vi den tyska bilindustrins växande svårigheter.
Under nästa år väntas batteripaketen falla i pris igen, med 3 USD. Återigen bådar det för billigare elfordon.
Brist på köpkraft
Bristen på bilköpare har dessutom fått den tyska bilindustrin att vackla. Hittills har det mest gällt bensinbilar. I skuggan av svag köpkraft vacklar nu även efterfrågan på elbilar.
Över 200 nya batterifabriker är planerade världen över närmaste årtiondet. Av dessa är 50 fabriker planerade i Europa. Det pekar mot mer och snabbare prisfall på batterier, och elbilar.
vad väntar du dig av 2025? /claes hemberg