Elkunderna flyttar till techbolag. När energibolagens förtroende rasar väljer kunderna allt oftare en nischaktör. På topplistan finns Tibber och Greenly. År 2025 kan trenden förstärkas ytterligare.
Elkunderna flyttar vidare under 2024 visar Energimarknadens genomgång. Skillnaden i toppstriden är inte entydig, även om Eon växer mest. Branschens förtroendekris gör än så länge inga omdanande avtryck.
För elkunderna är vardagen mer dramatisk. Under det närmaste året ska många fler elkunder få nya avtal och avgifter. Det lär sätta ny och extra press både på kunder och bolag att agera. Om detta stärker eller sänker branschens förtroende ytterligare återstår att se.
Service vinner
Istället söker sig kunderna allt mer till nischade techbolagen, som fokuserar mer på riktad service och kundnytta. Här syns en tillväxt på 10 procent, vilket är en betydande tillväxt i en annars stabil bransch.
Det är som att traditionella ingenjörsbolagen möter uppstickare tillika kundorienterade bolag. Visserligen är de nya ofta tech-fokuserade. Men det är mer påtagliga i sitt tilltal och tonläge. Det talar med kunden. De heter Bright, Flower, Greenly, Tibber, Svea Solar och många fler.
Dessa nya eltechbolag har hittat en nisch där de agerar som en aktiv och pedagogisk mellanhand. De lovar kunderna ett bättre grepp om sin el-ekonomi, något som borde flytta fokus till just nytta och upplevelse. Liknande trender har vi sett i många andra industrier.
Påtaglig kundnytta
Exakt hur mycket snittkunden sparar på att anlita tech-fokuserade bolag varierar mellan 20 och 50 procent. Där kunderna låter tjänsten göra hela jobbet. Det bäddar för en fortsatt förändring av marknaden. Särskilt som där mer komplexa s k effekt-tariffer växer fort.
Alternativet för eljättarna lär bli att själva bli mer tech-orienterade, med bättre appar och kundbemötande. Eller ska jättarna rent av köpa upp en av de mindre aktörerna? Vi har sett liknande utveckling i många andra konsumentbranscher.
Fler tjänster
Ja, det faktum att el i allt högre grad ses som en konsumenttjänst och kundupplevelse borde inspirera fler att ge sig in i marknaden.
Vi ser idag fler olika tonfall, service och kundbemötande. Där de nischade enklare blir tydliga och rättfram. Å andra sidan har de nischade samtidigt långt mer krävande kunder. Återigen en uppdelning vi ser i många andra branscher.
När kunderna ställer högre krav skapas naturligt utrymme för många fler tjänster, bolag och affärsmodeller. Det bäddar för fler olika erbjudanden, priser, service och flyttar.
/Claes Hemberg