Varför allt tal om elbilar? För i bilar samlas många olika teknikfrågor under samma kaross. Därför kan de också ge oss en bild av vart det barkar i många andra industrier.
I elbilar möts verkligen hela bredden: mjukvara,elektronik, batteriteknik, industriell produktion och dessutom konsumentmarknad. Den som lyckas där har mycket vunnet.
Europa tappar fort
Mest märks elektrifieringen mest i Kina. Där slår elbilsjätten BYD nya rekord. Samtidigt som europeiska bilmärken varslar, vinstvarnar och krisar.
Krisen för Europa började däremot först synas i Kina. Senaste åren har europeiska biljättar tappat halva sin försäljning i Kina. Orsaken är att européerna envisas med att sälja bensinbilar, när kineserna idag köper helst elbilar.
Fortsätter Europa tappa i samma tak, slutar européerna sälja bilar i Kina hösten 2028. Det är illavarslande eftersom försäljningen där stått för en ansenlig del av bolagens vinster. Scenförändringen bäddar för en bred svår kris i europeisk bilindustri.
Problemet är djuptgående. Vi är långsamma i elektrifieringen, med för svag mjukvara, dyr produktion och gamla modeller. Det handlar om kompetens hela vägen från forskning och produktion till marknad och service. Europa är inte med i matchen.
I Kina kan de få fram en ny modell på 18 månader. I Europa talar vi om 4-5 år.
Hela arbetssättet i den nya kinesiska industrin är radikalt annorlunda. Jag diskuterar frågan med en svensk som jobbat i kinesisk bilindustri. ”De kinesiska bolagen jobbar gärna med två parallella lag i alla viktiga projekt. Må bästa lag vinna.” Som om konkurrensen inte är nog, så skapar de en intern konkurrens.
”Det är fullt möjligt när du har mycket pengar och många människor och många kunder”. Är europeisk bilindustri i en rävsax. Ja. Vad kan vi göra? Kopiera och göra ännu bättre. Vi måste ”uppfinna och tänka nytt”, sa tilltänkta kanalerna Friederich Merz häromdagen.
Krisen breddas
Hela industrin borde skaka av oro. Kinesiska företagare stannar inte vid elbilar. Samma nytänkande gör de i rask takt även inom maskiner, kemi, läkemedel, tjänster, konfektion.
Jag hör från svenska företag i Kina. Flera vittnar om att den lokala konkurrensen nu börjar synas i försäljningen. De lokala kinesiska bolagen gör allt oftare lika bra eller bättre produkter än de svenska. Är in detta en väckarklocka, så undrar jag vad vi väntar på.
Att som kineserna starta en industri de senaste årtiondena har helt klart sina fördelar. Utan historiska ok och gamla regler. Med mycket mjukvara direkt in i forskning och produktion. Med unga nyutbildade tekniker, uppfinnare och utvecklare.
Lägg till att Kinas nya bilindustri inte är alls ny. Sedan 20 år har BYD byggt elbilar. Vi har en del att jobba i kapp. Vi kanske är 15 år efter. I bästa fall. Och samma sak kan vi få se i många andra industrigrenar.
Mer om elektrifiering konkurrens. bilkrisen.
Vad väntar du på 2025? /claes hemberg