”Riv upp utsläppskraven”, säger biljättarnas ACEA och Mercedes vd Ola Källenius. Politikerna tvekar. Marknadslogiken är samtidigt tveklös: Ligger du efter – byt inte spelreglerna, utan höj tempot.
Under 2025 stiger kraven på de europeiska biljättarna. I år ska var fjärde bil som säljs rulla på el. Europa ligger därmed redan hälften efter Kinas 51 % elfordon.
De europeiska biljättarnas vilja att höja el-tempot har däremot varit svag. Årets siffra väntas landa på bara 22 %. Därför hotas europeiska biljättar av enormt dyra böter. Vi talar om summor på flera hundra miljarder kronor.
Rekordstora böter
Bara för Volkswagen pekar bötessumman på 50 miljarder, enligt beräkningar från Barclays.
Nu reagerar biltillverkarnas branschorganisation. De vill ha mindre piska och mer morot. Ansvarig är svensken Ola Källenius, även vd på Mercedes. ”Vi vill ha en marknadsdriven och inte straffdriven affär”, säger han i Carup.
Biljättarnas ansvar
Att böterna tillkommit beror ju på att biljättarna inte drivit på marknaden mot el. I stället har de fortsatt satsa hundratals miljarder på att utveckla bensinfordon.
Därför har inte heller konsumenter haft någon bredd av el-fordon att välja mellan. Detta kan komma först nu. Ansvaret för bilköparnas ointresse ligger hos biljättarna. De kan inte skylla ifrån sig.
Jämför med Kina, som i dag lanserar en ny elbil varje dygn. Där har de också nått en marknad på över 50 procent elbilar. Ansvaret ligger hela tiden hos producenterna.
Att backa ur är krångligt
Från årets krav på 25 % el kommer kraven växa mot 70 % till år 2030. Det är däremot inget nytt påfund. Det har EU:s 27 medlemsländer förhandlat fram under många år. Beslutet fattades redan 2021.
Att nu komma och klaga år 2025 när kraven höjs just 2026 tycks bra sent. Att vakna i nattmössan, tänker nog många kritiker.
När jag lyssnar runt bland politiker säger de att backa ur inte är möjligt. ”Du sitter inte ned med 27 länder i en fråga som de redan bestämt.”
Manipulera inte marknaden
Att europeiska biljättar ligger långt efter i elektrifieringen är uppenbart. Men att ändra spelreglerna gör inte att Renault, Volkswagen, Mercedes m.fl. blir snabbare och bättre.
Att tappa ledningen och att hamna i hasorna händer olika bolag och branscher ibland. Att då ändra spelreglerna vore förödande. Det är tvärtom nu som allvaret står. Ska de springa i kapp eller dö, är den enda vettiga frågan. Att ändra spelreglerna skulle bara sätta dödsdatumet tidigare än nödvändigt.
Mer om bilkrisen elektrifieringen
Vem drar kortaste stråt?/claes hemberg
Norge har befriat elbilar från moms, registreringsavgifter och vägavgifter, vilket gjort dem billigare än fossilbilar. I Sverige betalas fortfarande moms och skatter, trots klimatbonus. Starka skatteincitament är nyckeln till Norges framgång.
Claes, vi tänker lika. Jag ska ta upp det vid ett bra tillfälle. Tack för inspelet. /c