Volkswagens fabriker i Tyskland kan säljas till Kina, uppger regeringskällor, enligt Reuters. Men det löser inte den elektriska bilkrisen för Europa eller Sverige. Vi blir inte bättre på elektrifiering, för att kinesiska intressen tar över den 100-åriga ryggraden.
Tre historiska bilfabriker i Tyskland ska stängas. 30 000 jobb hotas. Det meddelade Volkswagen i höstas. Nu står det klart att de kan säljas till kinesiska biljättar, uppger Reuters.
Världens främsta elbils-byggare Byd är en god gissning. Även batteritillverkaren Catl borde vara intresserad. De har ju sedan tidigare gedigna planer att bygga i Europa.
Automatiserar mest
Att sälja till kinesiska bolag innebär däremot inte att de 30 000 jobb som farozonen nu skulle rädda. Tvärt om är de kinesiska tillverkarna kända för sin automatisering och mjukvara.
Det är inte låga löner som på senare år gör kinesiska biljättar till bäst i världen. Framgången stavas mjukvara, effektiva produktionskedjor och automation i produktionen. Allt detta som Europa hittills mest missat.
För att inte tala om batterier, snabbare modellcykler och efterfrågan. Kinesiska tillverkare har som ingen annan fått efterfrågan att blomstra. Varannan såld bil i Kina är idag elektrisk.
Bilindustrin tappar ändå
Därför skulle en kinesisk fabrik mitt i Tyskland inte rädda europeisk bilindustri. Tvärt om skulle lokala tyska och svenska leverantörer inte alls kunna räkna med nya beställningar. Om nu inte Berlin eller Bryssel ställer krav på de nya ägarna.
Ska Europas bilindustri har en chans i elektrifieringen så är nyckeln istället efterfrågan. De måste få igång bilköparna att tänka elektriskt. Redan här på vårkanten kan scenbilden ändras. Om nu årets nya enklare, billigare och mindre europeisk bilmärken lyckas.
Ökar tempot i elektriferingen
Sedan tidigare har en rad kinesiska bolag visat offensiva planer i Europa. Särskilt Östeuropa tycks locka med löneläge, teknikkompetens och välvilliga politiker. Att tyska fabriker ska bli kinesiska ökar snarare på den kinesiska elektriska expansionen ytterligare.
Med andra ord kan det bli kinesiska tillverkare som får européerna att börja omfamna elektriska fordon. Med den enkla lilla nackdelen att europeisk industri förlorar sin ryggrad, som drivit på Europas industri senaste hundra åren.
/claes hemberg