Den stora utslagningen i skuggan av låga räntor är i full gång. Svenska ellastbilarna Volta är en av dem. Därför är det logiskt att Volta göra ”En Volvo”. Och låta sig räddas av en kines, men antagligen inte Geely den här gången.
Dyra räntor gör att bolag med mindre kassor har fått påtagliga problem. En sådan är Volta. Plötsligt är nyckelord som elektrifiering inte lika värdefulla längre.
Nu är antagligen inte pengar hela problemet. Även affärsmodellen har sina påtagliga svagheter. Men pengar kan kortsiktigt överbrygga även sådan hinder. Åtminstone under något år.
Så vart finns pengar och intresse att ta sig in i Europa, om inte bland kinesiska tillverkar som nu rullar mot vår kontinent.
Vi såg hur Volvo personbilar klarade sig ur en liknande knipa för över 20 år sedan. Först landade bolaget under tio katastrofår i Fords famn. Sedan dök Geely in 2010. Och bolaget återvände till börsen för två år sedan.
Lärdomen är enkel: du klarar dig inte som liten svensk, om du inte har en global produkt eller globala ägare.