Hem » Volta kan göra en Volvo

Volta kan göra en Volvo

Den stora utslagningen i skuggan av låga räntor är i full gång. Svenska ellastbilarna Volta är en av dem. Därför är det logiskt att Volta göra ”En Volvo”. Och låta sig räddas av en kines, men antagligen inte Geely den här gången.

Dyra räntor gör att bolag med mindre kassor har fått påtagliga problem. En sådan är Volta. Plötsligt är nyckelord som elektrifiering inte lika värdefulla längre.

Nu är antagligen inte pengar hela problemet. Även affärsmodellen har sina påtagliga svagheter. Men pengar kan kortsiktigt överbrygga även sådan hinder. Åtminstone under något år.

Så vart finns pengar och intresse att ta sig in i Europa, om inte bland kinesiska tillverkar som nu rullar mot vår kontinent.

Vi såg hur Volvo personbilar klarade sig ur en liknande knipa för över 20 år sedan. Först landade bolaget under tio katastrofår i Fords famn. Sedan dök Geely in 2010. Och bolaget återvände till börsen för två år sedan.

Lärdomen är enkel: du klarar dig inte som liten svensk, om du inte har en global produkt eller globala ägare.

Nu är svenska Volta vid konkursen ramp. Med för liten teknisk höjd och för liten plånbok. Den tekniska höjden går att kanske fixa över lång tid. Den lilla plånboken går att fixa inom någon månad.
Vem har då mest intresse av att ta el-vägen in Europa just nu. Ser vi på flödet av kinesiska personbilar, bussar och lastbilar, så har de första två rullat igång riktigt bra. Det är lastbilar som släpar.
Därför lär en kinesisk lastbilsbyggare använda Volta likt en trampolin. De voltar sig in. Kanske kostar några 100 msek. Det är små pengar för dem. Ett snabbspår. De riktigt stora kinesiska lastbilsjättarna klarar sig bra ändå.
BYD och Geely tillhör de som redan har sin egen väg in i Europa. Däremot har vi Nr 2 och 4 på topplistan XCMG och Zhengzhou. De kan däremot borde bli nyfikna att kika på ett köp.
Vad väntar Volta? /claes hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *