Hem » Volta delar branschen

Volta delar branschen

Att Volta med sina ellastbilar går i konkurs – är det en vägbula eller en krasch för elektrifering? Här finns två reaktioner och tre lösningar.

Volta med sin enkla världsbild förvånade mig. Att bara byta från fossilt till el, lät väl enkelt. I så fall skulle alla redan ha gjort det. Nej i elektrifieringen finns flera svåra och ödesdigra vägskäl att ha koll på.

Titta bara på Tesla. De har byggt om hela branschen. El-handlar inte om bara energi.

Samma farligt enkla ”Volta-bild” har jag mött hos flera lastbilstillverkare, chaufförer och åkerier. Från dessa skeptiker kan vi nu höra en lättnadens suck. För dem bevisar Voltas krasch att elektrifieringen kommer först om säg 10 år. (Det är inte sant).

Elfordon är mycket mer än bara el. Det räcker inte med att tala om CO2Zero, och nöjt gå vidare. Den som slutar där missar stora affärsmöjligheter.

För det första ger elfordon både för- och nackdelar. Bägge aspekterna behöver alla i hela affärskedjan förstå. Från bilbyggare, till åkerier till chaufförer och slutkunder. El-världen är något nytt som hela kedjan måste beakta och bemöta. Äntligen kan just hela kedjan dra nytta av varandra. För solitärerna vinner inte i elvärlden. De sopas ut.

Två reaktioner

Två reaktioner möter därför Voltas krasch:

”Voltas krasch bevisar el är inte moget”. Så talar de som inte vill förstå eller ta hänsyn till övergången till el. Utan de bara tutar och kör med sin diesel. Och kommer inom tio år själva köra i diket. För elen har tagit över.

”Volta visar hela flödes-affär måste byggas om i grunden”. Så talar de förstår att el är något helt annat. Och är beredd att skruva och ändra på affären, planering, optimering och finansiering. Här kommer vi hitta de som byter och bygger nytt. Nu. För att vinna längre fram. De ser att racet redan har börjat.

Tre stor vägskäl

Tre vägskäl har den stora majoriteten av transportvärlden fortfarande svårt att ta till sig. För det är kortsiktigt tryggare att hålla sig i en gammal dieselratt.

Här finns några avgörande motsatspar:

*Elfordon kostar mer att köpa, men är billigare att drifta. Det ändrar hela affären i grunden. För i elvärlden är både energin och servicen långt billigare. Du måsta byta gungan mot karusellen. Det kräver annat tänk och finansiering. Nu är lång sikt inte tre utan 20 år.

*Elfordon har kortare men smartare körsträcka. Per ”tankning” tappar el-fordonet mil.  Å andra sidan kan el-fordonet datormätas och datorstyras till perfektion. Det kräver en ny kundnära planering, utifrån kundens lager, behov och nytta. Och datorkraft.

*Elfordon flyttar affären från individ till flödenSå att flera lastbilar tillsammans löser ett nät av uppgifter. Stordrift på riktigt. Glöm lonely truckers. Nu är det flöden som räknas. Där fordon är uppkopplade mot varandra, laddstationer, lager, omlastning, väderfakta så kan elfordon skapa effektiva flöden. Där enskilda chaufförer idag får ta smällen med långa dagar och låg lönsamhet. I elvärlden kör elfordonet exakt rätt fart för att ankomma avlastning på minuten i rätt tid. Till lägsta pris och högsta effekt.

El är en ny värld

El kräver en nytt större och djupare affärstänk och affärsnätverk. Från A till Ö. Tidigare isolerade branscher inom transport kan tack vare elen börjar samverka nära och optimalt. De kommer hitta glapp och överlappningar. Här uppstår stora effektiviseringar, besparingar, groll och till slut även noll utsläpp.

Alternativet är förstås att låta kineserna ta över hela produktionen av billigare elfordon och väst hittar en ny nisch. Men kanske är det fel att ge upp så lätt, om elfordon nu inte bara är elingenjörernas verk, utan något mycket större.

Alla aktörer kommer inte att hänga med i övergången. Från bilbyggare till åkerier, chaufförer och slutkunder. Några tvekar och andra blundar. De som startar försent kommer inte klara övergången. Fråga mammutarna.

Vad ser du i elvärlden?/claes hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *