Hem » Northvolts nådastöt

Northvolts nådastöt

Batterivärlden gör nu ett historiskt kliv framåt, samtidigt som batterifabriken i Skellefteå står mest helt stilla. Det kan bli nådastöten för framtidsfabriken.

I det tysta kan vi mycket väl se slutet för den svenska batterifabriken. I värsta fall ser vi slutet på hela europeiska batteriindustrin. För nu springer industrin hiskligt snabbt framåt.

Elbilar är en 20 år ung industri och därför märks här remarkabla framsteg i snabb takt. Det märks inte minst på årets stora bilmässa i Shanghai. Redan har vi fått förhandsfakta om iögonfallande nyheter.

40 mil på 5 minuter

Biljätten BYD var först ut med 5 minuters laddning av 40 mils batteri. ”Som att tanka en bensinbil” var argumentet. Samtidigt pågår enorma prisfall på minus 40 procent över bara två år.

Batterijätten CATL svarar nu med 50 mil, på samma 5 minuter. Hela 67 bilmodeller ska få det supersnabba batteriet redan i år, lovar CATL.

Samtidigt föreslår CATL att 5 minuters laddning ska bli den nya standarden. Allt för att sänka konsumenternas barriärer till köpknappen.

Svårt för Skellefteå

De snabba och avgörande beskeden från batteriindustrin kan nu bli en nådastöt för fabriken i Skellefteå.

shanghai car expoRedan har batterifabriken i Skellefteå visat brist på kompetens att producera så kallade premiumbatterier. Nu rycker däremot konkurrenter ifrån med banbrytande teknik. Då är det ett allvarligt missöde att Northvolt inte kan producera och än mindre testa och utveckla nästa generations batterier.

För batterier till elfordon är inga massvaror, utan testas, utvecklas och byggs utifrån särskilda fordon. Att då inte ens kunna producera gör att batterifabriken i Skellefteå både tappar momentum, kunder, projekt och inte minst kompetens.

Det kan i värsta fall rycka undan mattan för hela den inhemska batteriproduktionen i Europa. För det finns häftiga alternativ.

Ny värld med batterier

Samtidigt är BYD och CATL på väg att öppna en rad egna batterifabriker i Europa. Fabriker som kan förse både kinesiska och europeiska tillverkare.

Förutsättningen är avancerade kylsystem, som värmer och kyler i olika faser av laddningen. Dessutom används nya material och kopplingar mellan celler och laddning.

Och då har bilmässan i Shanghai knappt öppnat.

Mer om                 elbilar                 elektrifiering

/claes hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *