Hem » El flyttar bilfabriker

El flyttar bilfabriker

Efter halverad försäljning i Kina, så byter västvärldens biljättar vägval. Nu bygger de i Kina –  med kinesiska producenter, kinesiska märken för att nå kinesiska konsumenter.

Rollerna är ombytta. Före pandemin stod utländska bilmärken för 64 procent av försäljningen. Nu är den nere på 31 procent. Det tvingar även europeiska märken att tänka helt om.

shanghai car expoDet som började 1983 då Volkswagen startade produktion i Kina är nu tvärtom. Det är lokala kinesiska bolag som visar européerna vad kinesiska konsumenter vill ha.

BMW jobbar ihop med Alibaba och Huawei.

Toyota jobbar ihop med kinesiska GAC.

Audi arbetar ihop med SAIC.  De plockar även bort sitt gamla märke och skapar i Kina ett helt nytt lokalt märke.

Mazda arbetar ihop med lokala Changan.

Mercedes har tidigare arbetat ihop med BYD kring märket Denza. Hur det fortskrider är inte känt.

GM arbetar ihop med SAIC med märken som Baojun och Wuling.

Ford samarbetar med JMC och Changan.

Mer om                 elbilar                 elektrifiering

/Claes Hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *