Hem » Hubba fram lokal tillväxt

Hubba fram lokal tillväxt

Tillväxten i världen sker i dag mest i stora städerna. Små städer och landsbygd kan också åstadkomma tillväxt, jobb, idéer och kompetens. Genom att ”hubba”. Det var ett av mina fokus när jag igår föreläste i Skara och Vara.

Stora städer har en fördel. Där kan nördar frodas. De som gillar franska kokböcker har sina träffar. De som gillar tyska bilar eller svenska dataspel har helt andra träffar. Det blir möten som väcker kompetens, idéer och i slutänden kan ge affärsidéer.

Idag kan vi göra samma sak överallt. Jag hittar nördar som diskuterar mina frågor. Och då kan vi prata, byta erfarenheter, länkar och idéer utan att vi någonsin träffats. Och jag får inte vara så orolig för att möta konkurrenter, utan istället se alla som medspelare i en större diskussion.

I mindre städer och glesbygd finns många liknande sätt: att skapa personliga, lokala hubbar och fjärr-hubbar. Under tisdagen deltog jag själv på en sådan lokal hubb, när Patrik Meijer på Skaraborgs sparbank bjöd in företagare för att just mötas och diskutera. Denna gång med talarbyrån SAJ.

Att mötas lokalt för att tala frågor som sträcker sig långt utanför län, länder och kontinenter, är precis vad det handlar om. För vi jobbar idag mer glokalt, globalt-lokalt. Vi vill resa mindre, nå fler och sälja mer internationellt. Något som kommer att prägla arbetsmarknaden lång tid framöver. 

Att vara lokal och verka globalt både kräver och inspirerar. Jag ser det i bolag jag jobbar i, Allgon och Aptic. De bygger lokal enorm styrka i enskilda svenska städer. För att sedan kunna sälja vart som helst. Men detta kommer inte över en natt. Allgon har bolag som byggt kompetens i 100 år… Andra kan lyckas snabbare. Aptic har jobbat på i 20 år.

Skapa hubbar. Nästa steg är att verkligen samla kompetens. Skövde är ett bra exempel. Här samlas två tech-branschen som faktiskt har mycket gemensamt. Spelbolag och betalbolag. Affärerna ser olika ut. Men råvaran, bra medarbetare, är något de gärna byter mellan sig. En partner, kan vara en kund, underleverantör och konkurrent samtidigt. Med andra ord kommer ni nära varandra och kan verkligen nå högre höjder.

Här har lokala politiker, företagare, högskolor, myndigheter, universitet en tydlig roll. Lite som en turist-chef. Vad vill vi – staden eller regionen – associeras med. Vilka vill vi locka hit. När och hur? Här behöver varje stad och region en marknadsplan. ”Det har vi!” säger då flera kommunalråd… Men ”fina skogar” är ingen marknadsposition om du inte vill locka skogsmaskiner. De hårda siffrorna måste vara inflyttning, nya etableringar, nya branscher.

Skapa hubb-hubbar. En hubb eller mötesplats behöver inte bara kretsa kring en särkompetens eller ett bolag. Alla ska inte behöva enas kring en produkt eller en tjänst. Vi ska inte styra tankar. Även roller som vd:ar, ekonomi-, produkt och marknadschefer kan ha sina utbyten…

Behovet av att bygga kompetens är centralt. Sedan kommer hjärnorna göra jobbet. Vi måste utveckla chefer, vd:ar, styrelser löpande. Här har lokala kommuner och företagare ett stort ansvar att bygga möten kring diskussioner och utbyten kring viktiga områden som: vd-rollen, klimat-industrin, teknifiering, service… Då kan lokala hubbar bli mötespunkter kring flera perspektiv och ämnen.

Ta in kompetens för att inspirera. Ja, den som gillar grävteknik, foderskruvar eller mjukvara för betalningar kan idag hitta liknande intresse. För att hitta idéer och kompetens. Starta lokala diskussioner med regionen, hela landet och över gränser i hela världen.

Ungefär som jag själv idagarna åker runt, möter, diskuterar och föreläser. Kontakterna finns överallt. Idag är Linked in en jättelikt underskattad resurs för att hitta de som gillar det du gillar.

Den som hämtar kompetens och erfarenheter från andra länder blir inte bara starkare i sig själv, lokalt, utan kan även se fram mot export. Ja, varför inte sälja över gränserna, när kunskaperna och erfarenheterna redan far över gränserna.

Plötsligt blir att sprida lokal erfarenhet om export, marknadsföring, sociala medier en nyckelkompetens att gro lokalt när en lokal region kan och behöver bli internationell spelare. Och ta det i steg. Där just er efterfrågan finns. Stegen kan vara Norden, norra Europa, Europa… Men också kan det börja på en helt annan plats. Skövde, Singapore, Sydostasien. Det handlar om kontakter och kompetens som kan dra nytta av varandra.

Hitta fjärr-hubbar. Alla hubbar finns inte lokalt. Flera städer har vän-städer. Men det kanske ger mer bubbel i glasen än cash i plånboken. Ställer vi högre krav finns mycket att hämta. I Skövde frodas nu spelteknik och betalteknik. Andra hubbar med spel- och betalkompetens och borde hitta varandra och utbyta erfarenheter. Något som kan gynna bägge.

Det liknar hur de som gillar olika spel i dag träffas på nätet. En schackspelare i Skara gillar att spela mot hon i Sydafrika. För de är i samma tidszon. Att spela mot Argentinare är tuffare. De är så pigga när vi har kväll i Europa.

Var relationer och utbyte växer fram. Exakt hur vet vi först efteråt. Första steget måste vara idéer, nyfikenhet, kompetens och kontakter. Sedan kan vi locka unga, som är så viktiga för att se på gamla problem, produkter och tjänster med nya ögon.

En sak är säker; att möta människor och hubba ger inte vinst direkt, men det kan bygga något helt nytt på lång sikt.

Här fler ämnen från dagen.
Talar du Ekonomiska?
Brexit plus och minus
Räntan faller jämnt
Börsen kan upprepa sig
Och sök gärna efter fler här på bloggen…

Hubbar du? /claes hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *