Hem » Elbilar överger Europa

Elbilar överger Europa

Tack nej till batterifabrikHellre att vi förlorar jobb i Sverige än får in kinesiska ägare. Så resonerar 6 av 10. Och regeringen. Det är inte bara tusentals jobb som går till spillo. Vi talar om bilnavet som överger Europa.

Häromveckan stoppades planerna på anodfabrik i Timrå. Orsaken var att ägarna var kinesiska. Regeringen skyller på säkerheten. För mig påminner det om Trumps skräck för jämlikhetsfrågorna.

Vi talar om en Timrå-fabrik som erbjöd tusentals människor jobb. Och de skulle tillverka grafitkärnor till bilbatterier. Rent kol. Det var inte någon hightech eller mjukvara som skulle in i telekomnät eller försvarssystem, precis.

Ändå tackade Sverige nej till en begynnande, nytänkande elbilsindustri, som vi så väl behöver. För att utveckla, om inte annat, våra Volvo och Scania. Det är ju samlingen av många liknande bolag som startar en industri. Förutom fabriken tänker jag på alla underleverantörer, familjer, forskare och kunder som också är förlorare.

Bilnavet lämnar Europa

Nu hör vi hur europeiska bilfabrikanter flyttar till Kina för att där samverka med kinesiska biljättar för att producera för kinesiska konsumenter. Ja, bilnavet flyttar från Europa.

Därmed börjar det osa katt även kring batterifabriken i Skellefteå. Just nu tycks europeiska biljättar hellre lägga pengarna direkt i Kina. Omvänt väntas batteritillverkare som kinesiska CATL etablera sig i Europa.

Vad händer då med Skellefteåfabriken? Den kan hamna mellan stolarna. Om nu inte en kinesisk ägare som CATL eller BYD får ta över den. För det vill inte regeringen. I stället släpper vi hellre tusentals jobb. Återigen.

Kina växlar upp

Är det arbetslinjen som gått i baklås? När Kina är det land som tycks vilja förnya teknik mest av alla, är det inte konstigt om vi frånsäger oss allt samarbete. Vi behöver ju inte dela deras värderingar, etik och syn på människor, för att göra affärer. Vi kan knappast vänta oss att vi ska lära dem vår demokrati.

Vi har däremot sannolikt mycket att vinna på att samarbeta. Särskilt nu när USA lämnat in…

Läs mer om.              elbilar.           batterier          Skellefteåfabriken

/claes hemberg

2 kommentarer

  1. Krister Lundmark säger:

    Helt korrekt bedömning, Vad är vi egentligen rädda för , Kina är i framkant gällande hela El-bil/lastbilsmarknaden, den ”ledartröjan” har man sedan lång tid, man frågar sig vad politikerna sysslar med , vad vill man egentligen frågar sig många i Sverige & Europa

    • Claes Hemberg säger:

      Krister, en ny ekonomi bara 20-30 år gammal, väcker förstås både avund och förvåning. Frågan är när det väcker nyfikenhet /claes

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *