Hjälmen Hövding öppnar sig på 382 millisekunder. Men det är först nu efter 12 år som försäljningen nått 48 000 hjälmar per år och vinst är inom synhåll, berättar vd Fredrik Carling över en kopp kaffe. En techresa som väl beskriver att teknikbolag kan sluka både tid och pengar. Den här gången köper jag försiktigt lite hjälm-aktier.
De 30-talet medarbetarna sitter i den före detta kakaofabriken Mazetti i centrala Malmö. Du vet kakaomärket som har två ögon som märke. Det vita kaklet på väggarna är kvar liksom stålbryggorna i taket.
Tech-idéer som verkligen tillför nytta kan vi lätt gilla. Men allt lovvärt är inte köpvärt, vare sig som konsument eller aktieägare. Så resonerade jag 2015 när jag senast mötte vd Fredrik Carling inför deras börsnotering. Då var det långt till lönsamhet. Den gången köpte jag en hjälm men ingen aktie. Nu är läget lite annorlunda.
Hövdings basteknik är densamma. En krockkudde-hjälm. Skillnaden är att köparna har mognat. ”Idag frågar inte konsumenten OM utan snarare HUR hjälmen fungerar”, berättar Carling.
Lägg till att företagets säljmaskin ute i handeln rullar smidigare med tv-apparater, provmodeller och film i sociala medier och nu har årskvoten nått 48 000 hjälmar. Men bolaget har en bit kvar till vinst.
”Att sälja något som folk redan upplever att de har, är inte lätt. Argumentet 8 gånger säkrare har sakta fått fler att tänka nytt och väcka helt nya köpare.”
Och statistiken visar att varannan som köper en Hövding inte har haft hjälm tidigare. Samtidigt har elcykeltrenden bidragit på ett nytt sätt. El-sparkcyklar blir fler. Klimatdebatten har bara börjat…
Även priserna på hjälmar har vuxit i kapp. Fler köpare betalar allt mer. Idag kostar flera konventionella hjälmar mer än Hövdingens a 2 500 kr.
Det är lätt att imponeras av Hövdingbolagets 100 % tillväxt senaste året. Men varför ökar de inte 300 %, kan vi tycka. Om nu detta är en så nytänkande, hipp och extra säker hjälm?
”Vi säljer säkerhet. Det kräver ett gediget arbete för att bygga förtroende. Dessutom har vi ingen synbar konkurrent, så vi bygger hellre stabilt än snabbt”, säger Carling.
Mer mogen försäljning och mogna köpare gör att bolaget nu törs öka på försäljningen utomlands; i Tyskland, England, Holland och Danmark. Även USA ligger nu inom horisonten.
Kruxet har varit lönsamheten. Flera gånger senaste åren har de bett sina ägare om pengar. Senast sker det just nu. Men kanske är detta sista gången? Försäljningen har nått volym och bolaget fyller nu kassan med 74 friska miljoner, vilket borde räcka till hållbar lönsamhet år 2020.
Lägg till att nästa version av Hövding är på gång. En bekvämare, mer lättanvänd och blåtand-hjälm.
”Nästa version är stort sett färdigutvecklad, ska gå i produktion under våren och nå konsumenter hösten 2019. Den har flera fördelar som vi får återkomma till. Mest gillar jag uppkopplingen med blåtand, vilket gör att vi kan hämta mer data som kan vara användbart både för oss och våra användare.”
Vilka tjänster som finns genom den nya blåtanden vill Carling däremot inte berätta idag. Återigen är han mer försiktig än snabb. Om det är är rätt val återstår att se. Jag provköper lite aktier. Men bara lite.
Mer tech el-världen
Vilka tech-bolag gör dig intresserad?//c