Tesla rullar nu igång sina första tio självkörande taxibilar. Det är fem år efter att Baidu lanserade sin självkörande i Kina. Det säger något om hinder på vägen.
Elbilar med tunga datorer öppnar för helt nya affärer. Men kanske är sensorerna och datorerna inte tunga nog.
Baidu må ha varit tidiga. Men fortfarande är deras omfattning påfallande liten. 1 000 Baidubilar rullar. Mest syns de i Kina. I ett tiotal städer. Dessutom har de rullat ut i Dubai, Singapore och Hongkong. Det sägs även vara på väg ut i Schweiz och Turkiet.
Det är nu inte bara en signal om att Tesla ligger många år efter. Baidus försiktiga framgång är också en signal om att självkörande taxi i stadsmiljöer är långt mer komplext än flera företagsledare förmedlat.
Att släppa loss självkörande i stadstrafik bland barnvagnar och cyklister har visat sig långt mer svårförutsägbart även för Ai-tunga bildatorer. Istället har det varit långt enklare att rulla exempelvis självkörande lastbilar på landsväg eller i lagerlokaler.
Framväxten av snabbare Ai-modeller och kvantdatorer kan nu raska på tempot, hoppas bolagen. Därmed kanske den riktiga tvekampen står mer mellan olika chip-tillverkare än mellan olika fordonsbolag.
Mer om elbilar självkörande
Vad väntar du dig av självkörande?/claes hemberg