Prisökningarna faller nu till låga 2,2 (2,5) visar SCB. Vi är på normala nivåer och ska nu bara ha en normal ränta också. Tänk vi var uppe i skyhöga 12 %. Det är bara 15 månader sedan. Mer normal ränta. Räntan faller i maj.
Sök efter bank - 285 resultat hittades
”Räntan faller i maj”
Räntorna sjunker inte nu. Men sannolikt i maj, kanske juni. Det säger de samlade bedömningarna. Kanske till och med Sverige sänker först. Men så vet vi att här finns mycket tycke och smak.
Höga priser – färre barn
Prisernas tuffa press på hushållen märks också i vårt barnafödande. Inte på flera årtionden märks så drastiskt fallande födelsetal. Med en allt äldre svensk befolkning, är detta en allvarlig samhällsfråga. Redan om 5 år kommer det gapa skolbänkar tomma.
Priserna stiger mindre igen
Efter ett tillfälligt tick upp i prisökningar, nu svänger inflationen ned igen. Bara 2,6% väntas på torsdag. Och sedan fortsätter priserna ned. Med maten som surt piller. Redan i juni kan vi vara under målet 2%.
Förbjud listräntan
Varför trilskas bankerna med listräntan? För att det gynnar bankernas sak. Samtidigt skymmer listräntan sikten för bolånaren som blir förvirrad och passiv. Skriver jag i min krönika. Därför borde staten förbjuda eländet. Snitträntan är svaret.
”Vet mer i juni”
ECB-chefen talar nu mycket om ”Vi vet mer i juni”. Det är svårt att tolka det på annat sätt än att då kan deras första räntesänkning komma.
Kort kallsup i priserna
Priserna väntas öka mer igen. På måndag vankas en kort kallsup, på 3%, på en guppande väg nedåt. En måndags-chock av det ringa slaget. Det är energipriserna som bråkar lite med oss. Sedan fortsätter prisökningarna att pysa ut. Allt enligt planen.
Nästa: räntesänkning
Riksbanken byter fot och börjar nu rita ut nedförsbacken för vår ränta. De är tydliga och vaga samtidigt, som sig bör. Mellan raderna har vi två år med långsamt fallande dyra räntor. Så håll i och härda ut.
Redo för ränte-sväng
Det är inte lätt att vara Riksbank. De styr vår tids stora mått, genom att kika ett år bakåt i backspegeln. Sedan fattar de beslut som får effekt om tidigast ett år. Tänk att styra en oljetanker med 2 års glapp i ratten… Det säger något om det tålamod vi behöver.
Sunda vinster?
Storbankerna tjänar nu 600 msek per dygn. Är det sunda vinster. När det ger miljard-bonusar till några bankchefer. Samtidigt som bolånare går på knäna. Här diskussionen i TV 4 och min senaste krönika i Expressen.