Svag köpkraft och fel matematik försenar elbilarnas utrullning. Fotbollen kan bli en genväg. Det hoppas världens största elbilstillverkare BYD, som nu sponsrar både EM i Europa och LM i Latinamerika.
Europeerna köpkraft är illa stukad efter senaste årens inflationschocker. Ändå väntas europeerna köpa 4 miljoner nya elbilar i år. Bara från Kina.
Årets försäljning stiger inte alls som senaste åren, utan senaste siffrorna pekar på att fjolårets försäljning upprepas. Det är ett avbräck för den som trodde på en raketresa…
Att räkna rätt
Men det är inte bara svag köpkraft som stör köparna. Många bilköpare räknar på elbilar som de vore bensin.
För de räknar inte på hela bilens livscykeln. Utan ser bara prislappen i butik. Och tänker inte på priset för bränsle och service är betydligt dyrare för bensinbilar. Den som räknar rätt upptäcker snart att elbilar kan vara det billiga valet.
Inbromsningen i försäljning av elbilar är inte heller någon stor överraskning. Nu teknik tar tid. Och går gärna i vågor. När batterierna tar nästa steg nedåt i pris, lär efterfrågan ta ny fart.
Ny generation bensinbilar
Under tiden har bensin-Toyota att utveckla en ny generation förbränningsmotorer. De bränslen som ska brännas lär bli mest fossilfria. Annars lär den inte gå att sälja, när priset på CO2-rätter stiger närmaste åren.
Efterfrågan lär också hänga kvar i nischer som försvaret och tunga maskiner ett tag till. Men det är inga breda mass-nischer…
Elbilar på fotbollsplanen
Aktörer med 100 procent el, som ex BYD, har däremot inte mycket val. De fortsätter skeppa hit elfordon, bygga fabriker i Ungern för att undgå höga skatter. Och sponsra fotboll. För att göra elbilen lite mer folklig. Som vilken konsumentprodukt som helst.
Kanske kan de bidra med en el-bils-matte i pausen? Å andra sidan sägs de sänka prislappen till under 250 000 kronor på sin nya modell Seagull. Det kan ändrar spelplanen?
/claes hemberg