Självkörande el-lastbilar. De förenklar och förändrar samhället. Inga avgaser, färre olyckor och lägre kostnad. Detta har vi diskuterat i två års tid, Robert Falck (grundaren till Einride) och jag. Häromdagen frågade han om vi kan jobba ihop? Mitt svar var. ”Ja, om jag får köpa aktier”. Nu är det fixat.
Vid första mötet var Einride fyra anställda i en skrubb med immiga glasrutor. Exakt som Avanza 1998. Robert och jag har sedan dess träffats då och då för att prata energi, samhällsfrågor, affärsmodeller och politik. Robert har i ryggen många år som global teknikchef inom Volvo. Där han fick idén att vända upp och ned på transportvärlden.
Bolaget har sedan dess växt rejält. Till 70-talet anställda. Med många namnkunniga från hela branschen internationellt. Och deras första el-lastbil (pod) rullar. De har avtal med ett flertal stora kunder, bland annat DB Schenker och Lidl Sverige. Och nu väntar första kunderna i USA. Vi talar om en jättemarknad på 2 000 mdr USD. De första kunderna har redan beställt.
Robert vänder på perspektiven. Ingen tradition är helig. ”Varför är Einrides lastbil just 7 meter. Det är ju mycket mindre än vanliga lastbilar?” Robert: ”Data pekar på det. Vi har utvecklat storleken på fordonet utifrån stora mängder logistikdata. Då landar du på ett fordon som är 7 meter långt och tar 15 pallar.”
Vår diskussion handlar mycket om nyfikenhet på hur teknik kan bidra till ett bättre samhället. Klimatfrågan går att ordna. Vi diskuterar vidare stordata, robotar, el-brist, klimat, batterier, ungas demonstrationer, Trump och Brexit.
Einrides idé är enkel. Låt el-lastbilar bli klimatvänliga och smarta. Genom att styras mest av datorer kommer Einrides pod spara människoliv, klimat, tid och körsträckor.
Dessutom kan Einrides sänka kostnaderna rejält och samtidigt öka produktiviteten. Prislappen ska ned nåra 60 % och produktiviteten upp 200 %. Det är en enormt häftiga siffra i en värld där många klagar över brist på effektivitet. Det är en ny bild vi måste lära in. Datorer kan nu lyfta många gamla industrier.
Exakt hur jag ska och kan bidra till Einride har vi inte riktigt bestämt. Senaste året har jag jobbat med en rad techbolag och deras diskussion med kunder, medarbetare, myndigheter, politiker, partners, leverantörer… I el-lastbilsfrågan finns naturligtvis många aspekter som behöver ventileras och förklaras i folkbildning och samhällsdebatt. Vi talar om individer, skolor, forskare, politiker, företagare… ja, hela samhället. Får vi igång en konstruktiv diskussion så kommer detta föda många idéer och lösningar som antagligen kan påverka många anda områden.
Självkörande el-lastbilar kan ju låta både lockande och obehagligt. Gedigna tester visar hur datorer kan spara många människoliv och onödig körkilometer. Den som oroas för att många jobb ska gå förlorade behöver inte heller känna oro. Det är stor brist på chaufförer och Robert ser en framtid där chaufförerna blir mer av operatörer som övervakar och fjärrstyr. Och de eldrivna självkörande lastbilarna gör mest de tråkiga och ensidiga körningarna.
Robert beskriver det så enkelt: ”Vår pod behöver ingen chaufför. Den kan köra natt och julhelger. De kör tyst. Och den åker och laddar sig när de behöver.” Och tillägger han: ”Nu kör pod:arna inte ensamma hela tiden. I svåra situationer griper en operatör in på distans.”
____
Senaste 18 månaderna har jag träffat över 140 bolag. Och engagerat mig i och köpt aktier i fem. Mitt fokus har varit enskilda personer som vill förändra affärer. I vår tid handlar det förstås ofta om två E:n: De är energi och effektiviseringar. Här är Einride ett givet svar på bägge frågorna. Här alla bolagen:
Einride: självkörande el-lastbilar sparar människoliv, klimat och pengar. Altered: smart vattenteknik kan spara majoriteten av vår konsumtion. Bright Sunday: solpaneler på fabrikstak minskar kolanvändningen. Allgon: radiostyrning effektiviserar industrin. Aptic: betal-infrastruktur effektiviserar handeln.
Det känns extra aktuellt, när unga runt om i världen höjer sin röst mot passiva vuxna, känns det extra viktigt att peka på goda exempel som redan är verklighet. Senaste året har jag hittat fyra goda exempel som jag lagt både hjärnan och plånboken i. Einride är nu det femte.
/claes hemberg
Hej!
Tycker att detta är superintressant! Hur investerar jag som småsparare i Einride? Var kan jag köpa aktier i företaget?
Mvh
Niclas (Avanzakund)
Niclas, kul att du är intresserad. Jag ska framföra frågan. /c
Hej,
Även jag intresserad att ev; investera i dom 5 bolagen som finns i artikeln ovan. Är det möjligt ?
Tacksam för svar.
Bo (Gammal Avanzakund)
Bo, av de fem bolagen jag jobbar med är ett börsnoterat. Allgon. Övriga bolag finns noterade på någon börs. Därför är de knepigare att köpa aktier i. De är också svårare att följa eftersom de inte lämnar ifrån sig någon rapportering på samma sätt som börsbolagen gör. Dit sista gör att jag direkt avråder dig från att köpa aktier i bolag utanför börsen. Det blir för mycket lotteri – om du inte som jag verkligen jobbar i bolagen och tar del av utvecklingen från insidan. /claes
Hej
Hur har det gått med aktier för ”oss vanliga” människor? Går de att köpa och vart då?
Patrik, bolagen på börsen är ju testade, granskade och godkända. Det är antagligen bästa köpet för vanligt folk. Bolagen som är vid sidan av börsen, tar många år att förstå och de är svårare att följa. Men så studsar börsen så fasligt upp och ned så kanske vanligt folk hellre ska spara i fonder. Eller hur tänker du? /claes
Hej,
Verkar som det finns några som är intresserade av att investera i Einride. Jag är en tidig investerare som planerar minska mitt innehav något.
Jag undrar detsamma
Hej Niclas,
Har du fått köpa några aktier? Jag kan annars sälja aktier till dig.
Hej!
Intensifierad datautveckling/applicering i olika former hör tveklöst framtiden till och är ett måste för att inte missa tåget. Inte minst ser vi hur Kina satsar stort inom exempelvis AI och 5G.
En undran angående energi:
Det talas nästan uteslutande om el som den stora räddaren inom bil- och transportbranschen. Men när etanolen slog igenom stort och de negativa sidorna med en allt för ensidig framdrivning blev uppenbar, framfördes istället tankar om att lösningen är en mångfald av bränslen. Har vi glömt det idag, när nästan alla bara pratar el?
Som exempel har jag fördelen av att bo i en region med goda tankningsmöjligheter av biogas. Ett annat exempel är att jag i förra veckan fick hem ett reklamblad från Toyota där man kunde läsa om deras vätgasbil. En sällsynthet bland alla nyheter om eldrivning.
Finns det inte en risk att vi ännu en gång fastnar i ett singelspår, motsvarande etanolen fast nu med el?
Mvh
Niklas Söderlund