Hem » Klarna dressar om igen

Klarna dressar om igen

I veckan bytte Klarna business. Igen. De dressar om lika snabbt som värsta artisten. I förfjol bytte de till betalbolag. Och nu till servicebolag. Är det någon skillnad? Ja, milsvid. Dagens ångvält med annonser är ingen branschglidning, utan en branschsmocka, som lär ge bankvärlden stora skälvan.

Klarna gav svenska språket ett nytt ord. Smoooth. Även om jag gillar ordet smidig bättre. Deras devis som de hamrat in ”smooth payment” har gått som en feber genom bankvärlden, som inte riktigt vet hur de ska bemöta Klarna-djuret.

Nyanserna kanske inte säger vanligt folk så mycket. Men eftersom Klarna rör sig mer så fritt mellan helt olika roller, tjänster och produkter, blir konkurrenter som banker, kortbolag, långivare och andra konfyst förvirrade. Klaran agerar som artist som ofta byter musik, kläder och media. Som en lady Gaga.

Det var bara något år sedan som Klarna var ett lånebolag som lockade kunder med ”lån-köp”. Många av deras konkurrenter är fortfarande kvar där och rabblar låneräntor som det vore en attraktiv köpknapp. Sedan klarnade det…

Klarna bytte fokus till ”Smoooth payment”. De gick från fokuset på att låna till att betala. Ja, det är ju betala konsumenten vill. Hen vill ju inte alls låna, även om det kan vara ett ont måste för att köpa loss den där impulsjackan…

Klarna bröt ny mark. Betalningar som bransch var sedan länge bortglömd. Klarna skakade liv i den igen. Och snart knep Klarna affärer av både banker, kortbolag, kreditbolag och många fler. Klarna blev vår första riktiga betal-tech. Och knappat har bransch förstått skillnaden så…

I veckan bytte Klarna fot igen. Den gamla devisen ”smooth payment” är bortbytt på deras kontorsvägg på Sveavägen. Där står det numera ”Smooth shopping.” Så lånebolaget gått till betalningar till shopping. De låter som en näthandel, öppen för alla.

Orden är ju bara yta, kan någon tycka. Men de framför allt är orden ett löfte. Till besökarna. Klarna hjälper dig att shoppa, som en private shopper. Oavsett moralen i detta löfte, så är resan bolaget gjort något i hästväg. Själv undersöker jag K-knappen och betalar gärna direkt. Men påfallande många gör tvärtom.

Återigen har Klarna dressat om. Skaffat sig fler användare, fler vägar och även fler konkurrenter. De går tvärt emot affärsdogmen om fokus, kan någon uttrycka. Nej, inte alls. Klarna jagar hela tiden för att komma närmare användarna. De vill gå närmast användarna. Av alla.

Så glider de ytterligare lite på hanen i dagens annonser, som finns precis överallt. Nu lovar Klarna oss ”Get what you love”. Vi ska inte ens behöva shoppa. Nyckelordet är istället ”get”. Någon kan tycka att det låter som en tonåring som bara skriker ”ha”. Och sedan ordet ”what you love”. Som att shopping har med kärlek att göra. Vi kan skaka på huvudet. Men det är ändå väl en ganska bra bild av dagens samhälle.
Och samma sekund har K. bytt inriktning. De är numera ett servicebolag. De varken säljer en tjänst eller produkt. De har inte fokus på betalningar. Utan K. vill underlätta din vardag. Det ger service. Som en städerska, en caddie, en hemhjälp. En som du snart blir som beroende av. En helt ny K-värld öppnar sig. Spännande. En milsvid annan affär än där K. började med ”lånköp”.
Och K. klarar dessa häftiga snabba scenbyten, inte bara för att de vill och ser affärerna strömma in, utan för att de kan. Som unga företag kan. När andra inte kan. När andra i betalvärlden är fast, cementerade, orörlig, som svävar K. i molnet och kan byta affärsmodell varje timme. Om det nu användarna vill det…
Epilog. Djupt i Kungsträdgårdens källare av cement sitter bland andra svenska storbanker med i snitt ca 1 100 parallella datasystem. Ofta med årsringar från 80-talet. De kan inte byta fot. Även om de vill skulle de ta kanske 10 år. De kan inte välja affärsmodell eller inriktning. De är fast i sin gamla it. Vad de kan, vad som återstår är att gå ned i systemhaveri…
Vilka bolag förändrar sig mest?/claes hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *