I veckan bytte Klarna business. Igen. De dressar om lika snabbt som värsta artisten. I förfjol bytte de till betalbolag. Och nu till servicebolag. Är det någon skillnad? Ja, milsvid. Dagens ångvält med annonser är ingen branschglidning, utan en branschsmocka, som lär ge bankvärlden stora skälvan.
Klarna gav svenska språket ett nytt ord. Smoooth. Även om jag gillar ordet smidig bättre. Deras devis som de hamrat in ”smooth payment” har gått som en feber genom bankvärlden, som inte riktigt vet hur de ska bemöta Klarna-djuret.
Nyanserna kanske inte säger vanligt folk så mycket. Men eftersom Klarna rör sig mer så fritt mellan helt olika roller, tjänster och produkter, blir konkurrenter som banker, kortbolag, långivare och andra konfyst förvirrade. Klaran agerar som artist som ofta byter musik, kläder och media. Som en lady Gaga.
Det var bara något år sedan som Klarna var ett lånebolag som lockade kunder med ”lån-köp”. Många av deras konkurrenter är fortfarande kvar där och rabblar låneräntor som det vore en attraktiv köpknapp. Sedan klarnade det…
Klarna bytte fokus till ”Smoooth payment”. De gick från fokuset på att låna till att betala. Ja, det är ju betala konsumenten vill. Hen vill ju inte alls låna, även om det kan vara ett ont måste för att köpa loss den där impulsjackan…
Klarna bröt ny mark. Betalningar som bransch var sedan länge bortglömd. Klarna skakade liv i den igen. Och snart knep Klarna affärer av både banker, kortbolag, kreditbolag och många fler. Klarna blev vår första riktiga betal-tech. Och knappat har bransch förstått skillnaden så…
I veckan bytte Klarna fot igen. Den gamla devisen ”smooth payment” är bortbytt på deras kontorsvägg på Sveavägen. Där står det numera ”Smooth shopping.” Så lånebolaget gått till betalningar till shopping. De låter som en näthandel, öppen för alla.
Orden är ju bara yta, kan någon tycka. Men de framför allt är orden ett löfte. Till besökarna. Klarna hjälper dig att shoppa, som en private shopper. Oavsett moralen i detta löfte, så är resan bolaget gjort något i hästväg. Själv undersöker jag K-knappen och betalar gärna direkt. Men påfallande många gör tvärtom.
Återigen har Klarna dressat om. Skaffat sig fler användare, fler vägar och även fler konkurrenter. De går tvärt emot affärsdogmen om fokus, kan någon uttrycka. Nej, inte alls. Klarna jagar hela tiden för att komma närmare användarna. De vill gå närmast användarna. Av alla.