Hem » Klarna – en växande livsstil

Klarna – en växande livsstil

Vart kommer du ha ditt första bolån, frågar jag ett gäng 21-åringar. De tvekar knappt en sekund. ”På Klarna antar jag. De är ju bra på pengar”, säger en av dem och de andra nickar. En gammal bolånebank måste komma i chock. För de ungas spontana svar, säger verkligen något om vart vi är på väg, konsumenter och hela samhället.

Det pågår en match, i det tysta. En match som jag måste medge att jag lite missat. Dagens unga väljer inte som sina föräldrar. De unga hinner liksom inte bry sig om det exakta priset eller servicen, menar de. De måste ju ha koll på sin serie och sitt feed.

De unga köper istället där de ”känner igen sig själva”.

Naturligtvis, medger de gamla jättarna inte, att den här matchen varken finns eller pågår. De tar nog ytterligare 5-10 år innan dagens unga är vuxna noga att fråga efter bolån. Men då har de kanske aldrig en gång haft anledning att vara i kontakt med ”en bank”.

”En bank, vad är det egentligen”, frågar en av de unga.

Och under tiden kan Klarna ha vuxit ännu starkare val i floran av betalflöden. Ja, det handlar om betalflöden. Där finns de unga, nästan varje dag. Det kanske inte ger så mycket intäkter åt banken. Men det bygger relationer. Rakt in i de ungas plånbok, vardag, bestyr och val.

Betalningarna i sig är ju bara teknik. Helt avgörande är istället tjänsterna och tonläget. Här har Klarna verkligen tillfört upplevd konsumentnytta. Att några konsumenter får märkligt höga skulder är en fråga, men nu talar vi om den stora massan.

”Klarna” var inte bara de ungas självklara, utan även deras ända val. För de unga upplever Klarna som en vettig problemlösare. Klarna är = fixa pengar. De unga handlar enklast rappast via Klarna. Har de brist på kontanter, så har de Klarna. Vill de låna, så har de Klarna… lyder de ungas snack.

Nu kanske dessa frågor inte är livets viktigaste, kan vi tycka. Men för unga är detta uppenbarligen de viktigaste frågorna. Och här kan enkla snabba smarta Klarna bekräfta de ungas självbild. Att de är just i framkant.

Det optimala beviset på en lyckat livsstils-köp uppträder när ”en köpare” sedan talar om sitt senaste Klarna-köp med kompisar och vänner. Klarna måste inte ens ha en jättebra boränta. Det är upplevelsen vi pratar om.

Handen på hjärtat, när talade du senast om upplevelsen av att besöka SEB, Nordea eller Swedbank? Eller Folksam och Skandia. Posten, Coop och SJ. Vilken självbild får vi där, kan vi stilla undra. Trygghetssökande, skulle någon säga. Mossig och outvecklingsbar, tänker en annan.

Under tiden som nya bolag likt Klarna stormat fram har de gamla jättarna byggt om it-system för femtioelfte gången, brottats med penningtvätt och högar med nya regelverk…

Bankjättarna har samtidigt styrt bort från hårda fakta, goda råd och bra ränteprocent. Istället hoppas bankerna på att kunden ska sitta passivt kvar. Som den kassako bolånarna blivit. Det låter i mina öron mer som ett läckande badkar. Och framför allt kan inte jättarna vinna unga med den tröstlösa livsstilen.

Naturligtvis försöker de gamla jättarna köpa sig genvägar genom att alliera sig med unga tech-bolag. 3 av 4 banker har idag nära relationer till fintech-bolag. Men hjälper det? Visst kan Tink lyfta intrycket av en ung persons budget. Men hur många unga besöker banken?

Under tiden blommar det upp riktiga, häftiga och nytänkare, utan historik, tradition och gamla kundstockar som pockar på uppmärksamhet. De kan lösa stora och små problem, enkelt och kvickt. Men hur bra dessa nykomlingar än är, så har de svårt att nå ut. De saknar kontaktyta. De får ringa Sebastian på Klarna…

Bolånejättarna i sin tur tycks fullständigt missa senaste åren av debatt kring bolåneräntor, pruta räntor och snitträntor. Det är ju en livsstilsdebatt, där konsumenterna och myndigheterna har bjudit upp till en match. Är du smart? En match ingen bank tar i. Utan de lämnar närmast walk-over…

Samma sak med rader av jättar inom allt från energi, till husbyggen, transporter, mat, försäkringar… Jättarna tror att historik inger trygghet, när det mest av allt glittrar som belastning.

Människan är inte rationell, utan 99 % emotionell, var det någon som sa. Frågan är om jättarna och deras tjänster någonsin kommer att fånga några känslor eller för den delen unga användare?

Var har du dina bolån om 5 år?/claes hemberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *