Hem » Elbils-böter rycker närmare

Elbils-böter rycker närmare

Elbil böter EU 2025 HembergAndelen elbilarna var låga 16 % av försäljningen i december. Det är långt ifrån kraven 2025. Därför skyndar böter om 150 miljarder kronor snabbt närmare. Vinnare är konsumenterna. Förlorarna är arbetarna. Därför pågår nu krismöten och protester.

Biljättarna i Europa har anledning att skaka. De saknar både fordon, mjukvara, batterier och inte minst efterfrågan vad gäller elbilar. De har hållt fast vid bensin, trots att kraven 2025 varit kända sedan länge.  Därför har de tappat försäljning på miljontals fordon senaste åren.Protester Bryssel Ev elbilar Hemberg

Exakt samma allvarliga elektriska chock sprids nu i andra industrier. De liknar vår textil-, varvs- och stålkrisen på 70- och 80-talen. Nu talar vi om bilindustrin som är själva märgen i vår industriella ryggrad.

Volkswagen varslar redan 30 000 arbetare och planerar att stänga ned fabriker. Istället hörs att kinesiska tillverkare kan ta över fabriker. Även svenska verkstads- och fordonsindustrin borde oroa sig på allvar.

Dec24: 16 % elbilar

För försäljningen av elbilar nådde i december alarmerande låga 16 procent i Europa. Kravet för helåret 2025 är 25 procent. Historiska böter på 150 miljarder rycker nu närmare. Bara Volkswagen väntar böter på 50 mdr redan år 2025.

Vi talar om EU-krav som varit väl kända i många år. Som kräver 100 procent el år 2035. Nu är det tio år kvar. Krav som skulle stimulera biljättarna att ställa om.Bilkris Volkswagen Hemberg

Därför träffas politiker i krismöten i Bryssel. De förhandlar, säger de. De två falangerna är tydliga. De offensiva mot de defensiva.

Gasa eller bromsa

PÅ GASPEDALEN: En sidan vill se stöd och bidrag för att öka efterfrågan. De vill så öka tempot i elektrifieringen. De vill ha kvar kraven. Här finns de bilmärken som redan kommit långt. Exempelvis Volvo Cars, Renault, Ford och Polestar.

PÅ BROMSEN: De vill flytta fram EU-kraven flera år. För att fortsätta tjäna pengar på bensinfordon. Men det skulle också försena utvecklingen av nya elbilar ytterligare. Och öka risken för att industrin överlever. Här finns gamla bensintunga märken som Volkswagen, Toyota mfl.

Eu vill höja tempot

Samtidigt är signalera från Bryssel tydliga. Vi behöver öka tempot. Inte sänka ambitionen. Mario Draghis rapport i ämnet var nog så tydlig i september.

Under tiden protesterar bilbyggare mot nedslängda fabriker. Egentligen borde de protestera mot sina chefer och ägare som allt för länge kramat ut sista dropparna ur bensinen. Utan att bygga och odla en efterfrågan på elbilar. Det som pågått i USA och Kina över två årtionden.

Mer om       Bilkrisen        Kina          Elektrifiering

Vad väntar du dig av Europas tempo i elbilar? /Claes Hemberg

14 kommentarer

  1. Anders säger:

    Hej Claes. För oss som inte har råd med ens en ”billig” elbil för x antal hundratusen kronor. Vad väntar oss? Jag har funderat på att bygga om min småbil till etanoldrift. Borde inte en sådan lösning, eller någon liknande, vara gångbar i vad jag förmodar är en lång övergångsperiod? Jag är helt för en samhällsomställning, den måste till snare än från, men hur får man gemene man, kvinna eller hen att acceptera en förändring, och inte – så som världen nu verkar reagera – försvinna in tjurskallighet, förbittring och polarisering?

  2. Anders Ribbfjärd säger:

    Hur många Svenska bilföretag finns kvar..delvis
    Ladtbils-Volvo,även för är. Kinesen med å styr..
    Elhysterin är skapad av Kineserna,en perfekt storm för nedläggning av vår industri.
    Liberalismen å protektionism blev vår undergång..
    Man förstår Trump fullt ut…Vi köper inga av hans järnhästar,då får vi tullar
    Vi sitter med byxorna nere..kunde det bli krig igen i Europa? Näää…då cuttar vi bort vårt försvar…klokt som fn!
    Usa hjälper oss….det är nog historia nu

    • Claes Hemberg säger:

      Anders, mitt svar fokuserar på vad du skriver om elbilar. Världens idag två största elbilsmärken BYD och Tesla startade bägge två 2004. En med och en utan stora subventioner. Sedan har Kina dragit ifrån. 51 procent av försäljningen är där numera elbilar. Jämför med 16% i Europa här i december. Att hävda att teknikskiften likt el skapas av någon annan (kineser) är för mig ett märkligt påstående. Vi alla gör teknikskiften hela tiden. Frågan är bara om du leder teknikskiftet eller är på efterkälken. Läs gärna min analys i afv https://www.affarsvarlden.se/kronika/en-kris-hotar-sverige-medan-kemisten-pa-byd-och-kodaren-pa-tesla-fornyar

      • Lennart Theander säger:

        EU är ute och cyklar, eller med andra ord för brottom. Förläng denna period. Det handlar också om kontroll och skatter. En elbil är redan idag dyr att ladda publikt
        ex. Sälen 7 sek/kw. Vi komner också att falla i händerna på elbolag och nätlev. Det har vi sett fungerar galant, ellet hur. Nedmontering av Europa är EU världsledande på. 3000 jurister skriver lagar och förordningar varje dag. Grattis folket, entreprenörer och företag. Skyll inte på producenterna av bilar. Folket har valt annat. Infrastrukturen med bränslen försvinner. Stimulera andra bränslen också. Frågan är mycket större än så. Att vara Street smart är tyvärr sällsynt bland politiker.

        • Claes Hemberg säger:

          Lennart, att ”EU är ute å cyklar”. Det tål att bevisa. En sak är ändå säkert – att flera av världens mest framgångsrika bilmärken senaste åren är alla elbilsmärken…! Dessutom måste vi medge att bilindustrin haft årtionden på sig att ställa om .. Och att de inte tagit möjligheten, utan snarare fortsatt tjäna fossila miljardbelopp som de delat ut till ägarna, snarare än att bygga framtidens bilar… Det borde vi granska om något. Att då istället såga politiker… kan jag tycka är väl snävt. Det är ju europeiska bilindustrin som missat skiftet. Förresten med några få undantag: Där har Volvo Cars med kinesiska ägare tvärt om haft tur och skicklighet att ligga före. Heja Volvo. Tänker jag./c

  3. johan säger:

    hej . det kan ju inte kosta skjortan först köpet av elbilen sedan dyrt att ladda serva ,försäkring mm alldeles för dyrt sedan har inte alla möjlighet att ladda hemma osv går alldeles för fort skynda långsamt tycker jag sedan har ju hyran elen mat ja allt blivit mycket dyrare .

    • Claes Hemberg säger:

      Johan, vet inte vilken statistik du utgår ifrån. Men det jag data jag följer visar att priset på elbilar i år faller under 250 000 för de billiga modellerna. Och att drifta en elbil kostar mindre än hälften av än bensin. Vilka källor har du? /claes

  4. Peter Lindkvist säger:

    Så börjar vansinnet bli synligt och det självspäkande Europa faller ytterligare en bit ner i mörker.

    Vi konsumenter ville inte ha elbilarna, tillverkarna ville inte ha elbilarna, men etablissemanget i Bryssel drömde att få uträtta stordåd, se sitt namn i eldskrift. Med medias hjälp har man sedan fått ett antal hundra tusentals trendkänsliga köpare att sjunga med i kören. Och vissa fördelar har det haft. Men nu är det vägs ände med tillväxten.

    Hade vi verkligen haft representativ demokrati hade detta inte hänt. Lärdomarna från detta dårprojekt kommer handla – precis som med energi och invandring – om hur politikens uppdrag ska formuleras framöver. Ska vi ha icke folkvalda drömmare som långt bort i Bryssel sitter och drömmer ihop en vardag åt oss? Ska vi ha flata nationella politiker som hellre bugar sig för övermakten än tar ställning för sitt folks bästa?

    • Claes Hemberg säger:

      Peter, vilka fakta lutar du dig mot när du säger att konsumenter inte vill ha elbilar? Än så länge har utbudet av elbilar varit skralt. Inte kan de vara en grund för att döma ut en hel branschs gemensamma och nya teknikval, med 60% elbilar om fem år och 100% om tio år? OM vi nu håller oss till sakfrågan. /claes

    • Linus Magnusson säger:

      Jag vill ha elbil!
      Räknas jag?
      Jag vet fler som vill ha elbil. Och någonstans att ladda den!
      För mig som laddar hemma, ör det så underbart att aldrig behöva tanka bilen. Tanken är alltid full när jag åker hemifrån. Så underbart!

      • Claes Hemberg säger:

        Hej Linus, klagomålen kring brist på antalet laddar tolkar jag mer som okunskap. Det finns tusentals i Sverige idag. Jag har kört elbil i fem år nu. Det är ett nytt sätt att tänka och leta. Vi får lära oss/c

  5. Marcus Teschner säger:

    ALLA dagens elbilar är felbyggda.
    Borde ha varit en enkel sak att bygga dem med urkoppling snart batteri underifrån eller via en lucka i bakänden
    Då kunde vi haft stora ”elbilsmackar” dvs laddcentraler som byter ditt batteri på 5 minuter.
    Ingen hade heller drabbats av dyra batteri reparationer, då batteriet blir en ”pantflaska”.
    Många av laddstationerna hade elimineras och fler boende i lägenhet hade på allvar övervägt inköp av elbil.
    Som det är nu är det en sorglig framtid för elbilarna.

    • Claes Hemberg säger:

      Marcus, att en av världens största indusrier, bilindustrin, skulle tillverka ”alla” bilar fel, tål att bevisa. Personligen kör jag elbil med dagens standard. Det fungerar utmärkt. Och som jag skriver här, i Transportnytt, Affärsvärlden mfl så utvecklas tekniken i rask takt. Så det är kanske en aningen övermaga att döma ut det vi ser just nu. /claes

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *