Billig el tycks inte gynna elbilar. I Sverige rullar flest elbilar med dyr el hos skåningar, hallänningar och stockholmare. Istället tycks bilköpare ledas av prislappen på själva bilen. Konstigt nog.
Bilförsäljningen över hela Europa är ned 34 procent de senaste fem åren. Hushållen har inte haft råd, i skuggan av den stora inflationen – och dessutom dyra räntor.
Senaste månaderna märks däremot nya grönska skott i bilförsäljningen. Försäljningen av elbilar visar särskild växtkraft och steg under första kvartalet nära 28 procent.
Detta trots att ekonomin knappast är så mycket bättre? Tvärt om har oron ökat. Vad får då bilköpare att träda fram?
Var femte såld bil är numera en elbil. Är det den som tycks locka med andra premisser. Räntor tycks här inte bromsa.
Elbilar gillar billig el
Norrmännen, som har dyra räntor, har genom åren ändå köpt mest elbilar. Särskilt lägger de pengar på lite dyrare elbilar. Här tycks billig el var lösenordet.
Billig el borde även vi tala om. Även om vi själva inte medger det, så är vår el billig jämfört med övriga Europa. Det har sannolikt även lockat svenskarna till elbilar genom åren.
I Sverige däremot är det regioner med landets högsta elpriser som också kör mest elbil. I västra och södra Sverige är elbilar långt mer vanliga än där elen är billigast i norr.
Elpris på riktigt
Det hela är en smula missförstånd. Den som köper en elbil, lär lägga 2-3 gånger mer pengar på el under bilens liv, än vad vi betalar för att köpa själva bilen.
Om vi nu tänker bilens hela livslängd. Ja. Elen är dyraste delen på bilen… Inte själva batteriet, motorn eller plåten…
Elbilar blir billigare
Dyra bilar har också nämnts som ett hinder för vanligt folk. Nu kommer både franska, tyska och kinesiska elbilar i betydligt mer behagliga prisklasser.
Bara under första kvartalet ökade försäljningen av elbilar med över 28 procent i Europa.
Laddstolpar stolpe ut
När jag talar med tänkbara elbilsköpare klagar de ofta på bristen på laddstolpar. Inte för att de har varit ute och räknat antalet stolpar, men de har hört talas om köer på väg upp till Åre inför sportlovet. Förutom att det låter som en affärsidé, låter det också som en smula kortsiktigt.
I stället vänder sig många tänkbara bilköpare till tvekan om laddstolpar. I stället för att se sina egna val lägger de undfallenheten i knät på laddbolagen. Du laddar ju 95 % av elen hemma. Då ska inte heller laddstolpar vara ett hinder.
//Claes Hemberg