Hem » Därför stänger batterifabriken

Därför stänger batterifabriken

En historisk batterisatsning ser ut att gå i graven. Northvolt stänger i dag ned i Skellefteå. 5 000 personer har sagts upp. Om fabriken öppnar igen är i dag osäkert. Sverige elektrifieringen fortsätter trots allt.

Idén väcktes redan 2015, när grundaren Peter Carlsson lämnade rollen som inköpschef på Tesla i USA. Vad som behövdes var 150 miljarder kronor. Pengar som bolaget också lyckades att locka till sig.

Batteribranschen var ju enormt lovande. Något som också levererat. Efterfrågan och produktionen har vuxit med stor kraft. Northvolts problem är istället mest av allt deras egna.

Kompetensen brast

Utmaningen var att hitta billig energi, modern teknik och inte minst kompetens. Energin fanns i Skellefteå. Att köpa in maskiner från några av världens främsta batteritillverkare gick också att ordna.

Att däremot locka kompetens och få människor att samarbeta tycks ha varit den springande punkten, varför Northvolt aldrig nådde sina mål – vilket tvingade dem att stänga ned. Det säger anställda jag talat med.

Med andra ord var det inte individernas kompetens, utan ledarskapet: förmågan att bygga en organisation där över 100 olika nationaliteter samsades kring arbete, utvärderingar, beslut, rutiner och dagliga val. Det fick pengar och tiden att rinna iväg…

Växte för fort

Ledningen var under tiden upptagen med att öppna både 1, 2, 3 och 4 fabriker samtidigt. I många fler länder. Med andra ord underskattade de arbetet i Skellefteå. Sett i backspegeleln borde de gått lugnare fram.

Å andra sidan lockade de just enorma belopp och förhoppningar, för att de lovade vitt och brett. Istället blev det ett självmål, kan vi säga, efterkloka som vi är.

Nådde 1/20 av målet

Produktionen startade i december 2021. Fabriken hann fylla 3,5 år. Som mest producerade den 60 000 batterier per vecka. Det var endast en tjugondel av målet på 1 miljon celler per vecka.

elbilar ökar tempot HembergMålet var att bygga 12 produktionslinjer, men vid tiden för driftstopp i juni 2025 var endast 1 eller 2 linjer i gång – med tekniska och kvalitetsmässiga problem.

Budgivning pågår

Nu väntar utförsäljning av maskinerna, byggnader och mark – om inte budgivningen, som sägs pågå, verkligen kommer i gång på allvar. Annars kommer varje del säljas för sig, för att användas i andra fabriker och företag.

Är det ett stopp för elektrifieringen? Nej, problemen för Northvolt har egentligen ingenting med omställningen att göra. Efterfrågan på batterier och elbilar ser mycket lovande ut. Fabriken lyckades däremot inte uppnå sina mål i tid.

Nej, svenska staten kunde inte heller rädda fabriken. För staten har inte heller den kompetens att leda fabriker med 100 olika nationaliteter under extrem tidspress ….

Mer om             batterier           elbilar          Northvolt

Vilken är din bild av haveriet?/Claes Hemberg

2 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *