Hem » Mer fakta om elens affärer

Mer fakta om elens affärer

Den elektriska jätten BYD rullar idag ut sina första lastbilar i Sverige. Rakt i hjärtat på dieseln hos Volvo och Scania. Samtidigt tvekar efterfrågan. Elektrifieringen har nått långt, men köparna av lastbilar saknar robusta fakta för att planera om sina affärsmodeller. Nu kan de kanske få svar.

Sedan 20 år har BYD byggt elektriska fordon. De startade samma år som Tesla. Först i för två år sedan nådde deras personbilar Sverige. Och har nu nått 1-2% av marknaden. Med el-lastbilarna på svenska vägar blir det mer fokus på fakta om affären. Med start hos Hedin i Linköping.

Mer om elektrifieringen

Att lastbilar fångar ett sådant intresse handlar om pengar. Marknaden globalt väntas i år stiga till över 700 mdr kronor. Och då är det naturligtvis spännande att följa utvecklingen i ett land som tillverkar två globala lastbilsmärken och dessutom har en hög grad elektrifiering av personbilar. Lägg till att vi är hyfsat digitala.

Trög start i elektrifieringen

El-lastbilar i sig är fortfarande en ny och nära helt omogen marknad. När jag pratar med stora åkerier har de fortfarande inte fått ihop affärsmodellerna kring elektrifierade fordon. De saknar fakta om batteriernas livslängd, servicebehov på el-fordonen men även andrahandsvärden. Även bristen på mjukvaru-stöd är en återkommande fråga.

Eftersom el-fordons är dyrare att köpa in, så ställer de krav på hela kedjan av laddning, service och livscykel, för att få ihop hela affären. Kan inte leverantörerna ge sådana fakta så stannar affären vid ritbordet.

Samtidigt är tillverkarna hittills mest försiktiga med dessa uppgifter. De är återhållsamma. Om det beror på okunskap, brist på erfarenhet eller om hemlighetsmakeriet är affärsmässigt beslut, tål att följa. Här kan BYD förändra förutsättningarna i grunden.

BYD har erfarenhet

Vad BYD har som ingen annan är just erfarenhet. När Teslas lastbil haft produktionsproblem och svenska lastbilsjättar saknar bred efterfrågan, så har BYD kört lastbilar i Kina sedan 2012. Och har sedan start tillverkat över 5 miljoner el-fordon. Kunskapen om fordonsfakta är där antagligen inget hinder. Utan en möjlighet.

Ändå finns svenskar som rynkar näsan. För första el-lastbilarna från BYD är mindre och har kortare räckvidd än de långtradare som många förknippar med lastbilar. Det är inte konstigt att BYD börjar i det kortare formatet. 9 av 10 el-lastbilar på svenska vägar är fram till idag mindre och kör kortare sträckor. Där finns den stora efterfrågan än så länge.

Svenska åkerier nyvakna

Svenska åkerier är däremot inte riktigt beredda än. De har börjat pröva elektriska lastbilar. När jag frågar om kinesiska ser de mest förvånade ut. ”Nej, vi har aldrig ens diskuterat kinesiska lastbilar. Chaufförerna vill gärna köra sina gamla grejor,” säger en åkeri-vd till mig.

Naturligtvis klagas det på räckvidd. En vill ju helst aldrig ladda. Men samtidigt kör merparten av alla fordon korta sträckor. Och kinesiska lastbilar kan säljas det markant lägre priser och dessutom med markant mer data kring lastbilarnas livscykel, servicekrav och andrahandsvärde. Så nog lär de nya lastbilarna kunna snabbmogna och stökas om efterfrågan.

En ny era i elektrifieringen kan kanske starta idag. Hur som helst blir det spännande att följa.

Mer om BYD        Mer om elektrifieringen

/claes hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *