Styrelserummet är för tyst. Vd:n kör mest igenom torra fakta. Ordförande lyckas inte väcka diskussion. Är det för att frågorna avgörs utanför själva styrelserummet? Detta är några tankar jag diskuterar med Lena Gustafsson, företagscoach och leg psykoterapeut sedan 90-talet. Jo, jag värmer nu upp inför styrelsesamtalen med start 4 maj.
Personligen är jag förvånad över hur tyst det kan vara i ett styrelserum. Det ideala borde väl vara att vd presenterar och att styrelsen diskuterar, ifrågasätter och ger sina erfarenheter. Att fler ur ledningen deltar och erbjuder djupdykningar, så att styrelsen lära sig det allra senaste.
”Samerkan kan hämmas av prestige mellan styrelseledamöter. Den vanligaste frågan jag får från ledamöter är: Hur ska jag bemöta min ordförande. Ofta behöver ordförande ta ett steg fram och bygga och coacha hela styrelse-laget,” säger Lena Gustafsson, vd Good relations.
Att ledamöter behöver hjälp för att möta ordförande, låter illavarslande.
Styrelse-laget saknas
Kanske litar ordförande för mycket på individernas erkända kompetens, istället för att hjälpa hen in i styrelsen. Att laget får för lite uppmärksamhet. Det är ju verkligen ett grupparbete.
Lägg till att styrelsens ledamöter träffas sällan. Det kan försvåra för ledamöterna att lära känna och på bästa sätt använda varandras kompetenser och ambitioner – vilka är helt avgörande för styrelsens lagarbete.
Ordförande-rollen är allt för ofta ett passivt hedersuppdrag tillsatt av huvudägaren. För att säkra styrelsens medhåll, snarar än att utveckla bolaget långsiktigt. En sådan heders-ordförande kan lätt kortsluta hela styrelsen. Att den blir ineffektiv och mer stugvärmare än en kraft som styr mot bolagets främsta möjligheter.
Dessutom kan det finnas prestige, ägarintressen och gamla schismer som påverkar det effektiva styrelserummet.
”Ägardirektivet till styrelserna är grunden men inte så uppmärksammade. Många ledamöter är inte heller tillräckligt pålästa. Det skapar den där osäkerheten och tystnaden i styrelserummet. Här är också ordförande den som måste inspirera varje ledamot att tycka till om lika specialområden” säger Lena Gustafsson.
Ungefär så här kommer ”Styrelssamtal med Hemberg” gå till. Vi delar erfarenheter, svårigheter och god exempel. Första mötet är 4 maj.
I styrelsearbetet vill jag prata med olika ledamöter mellan styrelsemötena. För att både höra hur de tänker och vad de vill. Då kan vi hjälpas åt att verkligen komma framåt. Styrelsemötena får inte bli den enda arbetsformen. Särskilt om de är så ineffektiva som många ledamöter beskriver.
Styrelserna tycks lätt bli upptagna av nuet, närmaste månaderna, istället för att blicka flera år framåt. Att begära in en bredare överblick borde väl vara styrelsens viktigaste i uppdrag?
Bolagets mål tydliga nog?
Dessutom är styrelsematerialet ofta för torftigt. Många gånger ber inte ens vd sin styrelse om åsikter kring nyckelfrågarna. Vilka är huvudtaget rätt nyckeltal som diskuteras?
”Vi ifrågasätter för lite. Att ifrågasätter är inget missförtroende, utan en välvilja. Vi människor är ofta rädda för att göra bort oss. Det gör tyvärr att uppenbara felaktigheter kan passera rakt igenom styrelserna”, säger Lena Gustafsson.
Kanske är inte heller bolagets plan och strategin tillräcklig tydliga. Eller hur ska styrelsen följa upp planerna, diskutera förbättringar och omdefiniera målen. Detta är nyckelfrågor som styrelserna kan undvika.
Kunderna mest bortglömda
”Kunderna brukar många styrelser glömma bort. När pratade ni om kunderna senast? Alla i styrelsen borde sitta i kundsupporten någon timme varje år, för att höra vad kunderna tycker, tänker och kritiserar,” säger Lena.
Styrelsens praktiska kunskapen om bolaget, produkter, tjänster och även kunder kan också skärpas flera steg. Det räcker inte med att vd ger ifrån sig sifferbatterier. Personligen har jag själv lagt tid på att träffa utvecklare, säljare, kundsupport… för att verkligen förstå hela bolaget. Hur ska jag annars kunna bidra? Också ett ämne till 4 maj.
Vad vill du diskutera mer ”i” och ”om” styrelserummet? /claes hemberg