Efter fyra månaders arbete och 48 intervjuer är rapporten klar. Nu på tisdag den 13:e presenterar jag rapporten, seminarium, samtal, pod mm på Gigapay hemsida. Det har varit en spännande resa i en ny bransch som har hinder, fördelar, vägskäl och hot…
Senaste året har debatten hettat till kring gig-världen. Men de debatterade kollektivavtalen är ingen jättefråga i branschen. Större och knepigare frågor väntar. Där några bolag stå starka, andra går samman eller köps upp. Och några går under.
Det är en av många bilder från de jag intervjuat bland bolag, kunder, giggare, investerare, fack, politiker, forskare och analytiker. På uppdrag av betaltechbolaget Gigapay.
Efterfrågan växer och flyttar nu samtidigt. Jag pratar med mer mogna konsumentbolag som erbjuder gig-service till sina kunder. De visar att kunderna är beredda att betala 200-400 kr per timme. Detta kan ge gig-bolagen konkurrens men också nya kunder och kunders kunder.
Gig-granschen har en historia av hårt teknikfokus. Ny konkurrens från mer etablerade bolag ställer mer krav på kundfokus. Och frågan är vad innehåller bästa tänkbara gig-servicen?
Gig-plattformarnas arbete med data och coachning giggare är en särskild fråga. Här finns massor att göra vad gäller betyg, utbildning, instruktioner mm. Så nog har branschen potential, men kanske inte där branschen talar om snabb global skalbarhet. Jag ser mest av hårt lokalt arbete.
Bara att definiera gig-industrin har varit ett utmaning. Närmast varje intervjuperson har haft sin egen version. Men jag tror mig ha hittat en kärna. Där hett ifrågasatta cykel-bud och taxi tillhör en helt annan bransch. Nej, gig-service mer tillfällig flexibla uppdrag. Där just valet av plats, hur, när och vad… gör att helst nya tjänster kan uppstå. För 200-400 kr per timme…
Mer i rapporten på tisdag.
Vad vill du veta om gig-branschen?/claes hemberg