Hem » Ryggraden ska bytas

Ryggraden ska bytas

Efter fjolårets ”peak-butik” borde dyra och viktiga butiksytor att rasa i pris. Städernas ryggrad (butikerna) kan då få sig en allvarlig törn. Och lägg till en liten lågkonjunktur… Särskilt i Sverige där senaste årtiondets galna butikspriser på allvar möts av e-handel. Det lär bli jobbigt för städerna innan de hittat sin nya form.

Vi ser det redan spöklikt tydligt i USA. I Los Angeles mötte jag nyligen en stad som helt tappat ansiktet. Vackra historiska varuhus och kontor står övergivna. Och det sprider sig. Här intill visar kartan antalet lediga butikslokaler kring Broadway i New York.

Staden har varit en superstark idé. Sedan 1200-talet har många små städer stads- och handelsrättigheter gynnat vårt samhälle och utveckling på ett avgörande sätt. Men efter ”peak butik 2017” minskar handeln i städerna, och detta borde få klockarna att ringa.

För att flytta ut handeln – är som att byta ryggrad. Vi har hittills sett fem stora handelsflyttar i vår ekonomi; till torget, till butiker, till varuhuset, till köplador och nu till nätet. Varje gång har flyttarna skakat om, tvingat gamla aktörer på knä och givit oss nya vinnare. För samtidigt som affärerna flyttar, så flyttar både makt och pengar.

Ändå envisas svenska prognosmakare med att tala om behovet av fler butiksytor. 1,4 miljoner nya kvadratmeter butik väntas i Sverige fram till 2025. Det är nästan 15 procent fler ytor, vilket är bra märkligt, när handeln samtidigt flyttar ut.

Städernas kärnor kan på kort sikt implodera, som vi ser i USA. Naturligtvis kommer inte stadskärnor bli värdelösa. Men en kraftig prisjustering nedåt kan i sig oroa ordentligt och bromsa ekonomin. Särskilt som fastigheter uppfattas som ryggraden i många investeringar. Och priserna pumpats upp av senaste årens låga räntor.

Städernas svar lär bli fler gatuplan med dagis, kontor, caféer och annat. Men det kommer inte ge samma höga fina vinster som dyra kläd- och prylbutiker. Nej, priserna måste ned en hel del. Och vi kan få en kedjereaktion som idag är svår att överblicka. Det kan göra en lågkonjunktur extra stökig.

E-handeln kan få ett extra uppsving i en lågkonjunktur och pressa butikerna i stan att tappa 20-30 % av handeln. Intäkterna per kvadratmeter i butik faller i så fall dramatiskt, eftersom de redan idag har tunna marginaler.

Lägg till att svenska hyror för butiker är också betydligt högre, närmare dubbelt här hemma än i Europa. Det gör att nät-ruschen kan slå extra hårt här hemma.

Personligen gillar jag verkligen städer. Här möts människor, vi diskuterar, får idéer och här finns utbudet av mataffärer, bio, restauranger, teater… Den nya staden gör mig både nyfiken och orolig. Framför allt lite försiktig.

Vad väntar du dig?/claes hemberg

2 kommentarer

  1. Johan säger:

    Intressanta spaningar! Omvänt måste ju priset på lagerlokaler och sådan industrimark stiga? Om vi inte lyckas få till produktion on-demand. Fast det känns relativt avlägset. /J

    • Claes Hemberg säger:

      Johan, jovisst borde näthandeln göra effektiva lager mer prisvärda, liksom robotar, nätreklam, budtjänster och allt annat som gör nya handeln bättre. Så får vi stadskärnor med bostäder och kontor, men handeln har sitt tillhåll alltmer utanför tullarna… i din lager /c

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *