Hem » Slaget om snabbmaten

Slaget om snabbmaten

Senaste året har snabbmat rullat som aldrig förr. Mat-apparna lever upp till löftet ”att skala”. Men några skalar mer stabilt än andra. Och ingen av de första snabba vinnarna är den som imponerar mest idag.App-bolagen i matvärlden är unga bolag. Det är både spännande och vanskligt ska det visa sig år 2020. (Jag tittar närmare på dem, som gig-bolag, även om de bara är en skärva av branschen).

Mat-apparna är helt klart imponerande våren 2020. Snabbt klarade de av kraftiga ökningar i efterfrågan. Under två månader (april-maj) ökade efterfrågan upp till 80 %. De tydliga vinnarna var Doordash och Grubhub, som växte hela 70-80%. Det är bra, men bilden väcker fler frågor än svar.

Det positiva är att app-bolagen verkligen lever upp till löftet om att kunna skala. För att skala är en ryggrad i deras affärsidé. På kort sikt.

”Att skala”

Vi skulle kunna tro ”att skala” handlar om god kundservice och lönsamhet. Men när jag lyssnar runt bland app-bolag är det en helt annan fråga som är långt mer diskuterad ömsom stressande bland app-bolagen.

Eftersom ingen av app-bolagen visar någon nämnvärd lönsamhet är det helt i händerna på sina investerare. Dessa står för den jämna pipelinen med pengar. Utan pengar dör bolagen direkt.

Och ”att skalla” är den magiska trolleri-formel som investerare har investerat sina pengar i. För då kan bolagen vara värda ytterligare nya pengar. Men bara ”kan”.

Bäst i klassen är inledningsvis Doordash och Grubhub. Utan minsta tvekan.

Stabilitet och kontroll

Nu är innebär ”att skala” inte grönt ljus för app-bolag. För vi vet inte om skalan bara är ytlig teater eller om den verkligen bygger en solid affär. Vi har ju ingen aning om vad kalaset kostat. De kan ha eldat för kråkorna.

Istället är det verkligt intressanta att följa hur bolagen klarar av att växa stabilt och kontrollerat. Att skilja på intäkter och lönsamma intäkter. Det handlar om att förädla tillväxten. Att med varsamhet ta hand om pengarna från investerarna.

Och med mer av ”kvalitet” för ögonen blir bilden radikalt annorlunda. Redan under sommaren och hösten har bilden förändrats. För det första är tillväxten påtagligt ojämn. Under sommaren förlorar de tidigare vinnarna Doordash och Grubhub hela sitt försprång.

Ny vinnare tar plats

Plötsligt framstår istället app-bolagen Deliveroo och Just east som de bästa bolagen. De vann inte första månaderna, men de hade vuxit i klassen stabilitet. Med andra ord; bygga bolag, på lite längre sikt.

Om vi åter frågar investerare idag så skulle de säkert säg att bolagen skalar inte är hela sannningen. Investerar vill också se stabil tillväxt. Och de vill se kontroll. Att bolagen bygger intäkter. Plötsligt framstår ett helt annat bolag som året vinnare.

Det app-bolag som vuxit ojämförlig jämnast senaste året är Deliveroo. De leder dessutom i marknadsandelar i slutet av året. En solklar dubbel vinnare 2020 med andra ord.

Nu behöver vi invänta fakta och analyser över verksamheterna, för att verkligen förstå hur branschen utvecklas. Vi talar ju om fullt digitala bolag. Här måste det finnas enorma mängder data som kan förklara om affären är hållbar. Om de nu vill visa på fakta. Brasklappen är ju just insynen. Och vet väldigt lite om hela kedjan, från kök och ut till kunder. Bygger de på riktigt, eller eldar de för kråkorna?

Vad säger du om gig-bolagen?/claes hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *