Dödsolyckan i Arizona med en självkörande bil borde inte alls förvånat bilindustrin och politiker som nu stoppar biltesterna. Vi kan ju med enkel matematik räkna ut när första dödsolyckan skulle ske. Varför har bilfirmorna mörkat dessa raka siffror? Hade de spelat med mer öppna kort hade ingen blivit förvånad…
Inte nog med att jag kör sällan, mest på semestern, på nya vägar, i nya miljöer med ny hyrd bil… Jo, jag inser att jag är en trafikfara. Just därför borde jag och många med mig ersättas med självkörande bilar.
Autobilar väntas kunna sänka antalet döda med 90%. Detta meddelade Ubers chef när han häromdagen berättade om att de redan nästa sommar börjar de rulla ut självkörande bilar på bred front. En av 20 bilar ska då vara självkörande.
Men varför medger inte bilbolagen att även med hundra procent självkörande kommer vi att få se döda i trafiken.
Med den enkla matematik ”-90%” borde bilbolagen kunna räkna ut att: ”mot bakgrund att vi nu har X tusen bilar ute på vägarna kommer första dödsolyckan ske inom 12 april år Y…” Lägg till att vi under tiden kommer att få se ”Z… personer svårt skadade…”
Hade bolagen berättat om farorna mer öppet så hade samhällets mentala beredskap för olycka nummer 1 varit mycket större. Då hade politiker, säkerhetsivrare och bilbolag inte behövt vara så förvånade, uppbragta och blixtreagerande.
Istället mörkade bilbolagen siffrorna, som att dödsolyckor var en fjärran fråga.
Sedan kan matematiken alltid överraskas av verkligheten och olyckorna kan ske tidigare och bli fler än väntat. Men då hade ju de öppet kända siffrorna gjort att alla insåg överraskningens moment, svart på vitt.
För hade bilbolagen varit öppna med allt de vet om olycksfrekvenser, misstag, konflikter, bucklor och dödslyckor så hade vi andra förstått att även de var överraskade… och agerat efter det.
Datan finns ju redan. Försäkringsbolagen måste ha enorma datamängder om hur alla former av olyckor.
Att sedan ”stoppa biltesterna” är det dummaste förslaget hittills, eftersom bilarna blir säkrare för varje kilometer som de får träna. Naturligtvis ska de minimera antalet faror. Men att stoppa bilarna helt låter ju som att de överraskats av första dödsolyckan. Vilken gudomlig självbild hade de egentligen…
Med samma logik borde vi gå tillbaka till häst och vagn. Hästar kör ju sällan över människor. Men de sparkar desto hårdare bakåt…
Litar du mer på självkörande bilar?/claes hemberg