Förr fanns 4 elefanter i plånboken. En efter en har de dansat ut. Utkastade. Nu är vi bara en sorts elefanter kvar. Försäkringjättarna. De har vägrat att att tänka nytt. Utan har fortsatt skicka fysiska brev, smyghöjt priser och har snåriga avtal. Fram till nu. Svaret kommer från ett helt nytt håll. Med datorkraft kan det skötas busenkelt, bättre och billigare.
En efter en har elefanterna i bankvärlden tvingats ge upp sina övervinster, stelbenta service och avsaknad av nytänkande. Resultatet är iögonfallande. Gamla jättar faller. Och varje svensk sparar idag 10 000-tals kronor i avgifter varje år på nya billigare smartare enklare tjänster.
För de nya aktörerna kan med datorkraft tänka exakt samma sak som kunderna. Förändra, billigare, effektivare och bättre… Under 25 år har konsumenterna så fått det allt bättre, bortanför de stora bankelefanterna.
Det började i mitten på 90-talet. De gällde först sparpengar. Små techbolag sänkte priserna på aktiehandel med 75%. Även avgifter på fonder och pensioner fick rejält med pisk. Idag växer mest lågprisfonder och gratis ISK-konton.
På senare år har svenskarna även fått upp ögonen för två andra elefantspöken i plånboken. Numera är det självklart att pruta räntan på bolån och använda olika betallösningar. Just dessa två sa giganterna länge var omöjliga att förenkla, sa branschen. Nu är det omöjliga självklart. Nu finns billiga bolån. Att betala kostar inte skjortan utan sker ofta gratis och direkt.
– – –
På ett område har däremot elefanterna stapplat vidare. De heter Folksam, Skandia, If och Trygg-Hansa. Det gäller våra hemförsäkringar. Orsaken till att de överlevt påminner om ursäkten kring bolån. Apparaten är för komplex och är omöjlig att digitalisera, har de ursäktat sig. Fram till nu.
Den stora förändringen är datainnehåll och datorkraft. Nu kan helt nya techbolag enkelt samla data och analysera och anpassa till varje individ. Direkt. Servicen växer och priserna rasar. Du får din personliga snabba direkta tjänst. Busenkelt. Bättre. Billigare.
För modern datateknik gör nu jättarnas stora it-hallar och tusentals anställda helt onödiga och klumpigt ointressanta. Jättarnas it-system sitter nu fast i dyn som ett orubbligt Vasaskepp. Deras ofta 1 000 parallella datasystem funkar allt sämre. Elefanterna har enormt svårt att ge ett modernt bemötande, en modern tjänst, en interaktiv upplevelse. De servrar heller sin datorhall än möter en kund. Det har blivit en komiskt stor skillnad på gamla finanselefanter och moderna finanstjänster.
Även kunderna vänder elefant-fasonerna ryggen. Digital är den nya kundmelodin. Kontoren vill ingen människa besöka. Telefonköerna är inget alternativ. Robotar vill jag inte prata med. SMS mig inte. Utan enkelt rappt vill jag få svar i mobilen. Rätt svar. Vi som konsumenter vill ha en knuff i rätt riktning. Det som är bäst för mig som kund . Inte bäst för jätten. Så enkelt. Därför kan flera jättar gärna stänga ned, utan att bli saknade.
De unga bolagen har nu dessutom en löpande direktkontakt med kunderna. De mäter kundernas reaktioner sekund för sekund. De skapar tjänster som matchar moderna kundernas sätt att tala, tänka och leva. De har en verklig digitalt nära personlig relation. Som de vore bra kompisar.
Digitalt blir också priserna och avtalen glasklara. Inga fipplande prishöjningar. Inga bindningstider. I digital service får kunderna rätt svar. Direkt. Försäkringsjättarnas eviga små smyghöjningar, utan någon som helst bättre kvalitet blir nu förlegat omöjligt.
Effektiv datorkraft hindrar även bedrägerier och minskar byråkratin. Datan gör relationen rakare och snabbare, kort sagt. Plötsligt har kunden och bolaget det ömsesidiga målet om effektivitet, snabbhet och lågt pris. De vill i samma riktning. De vill förbättra och förändra. De lutar sig inte mot gamla lagrar. Det är i förändringen som framgången finns. Jag är står själv bakom en nytänkare här i Sverige.
Även investerarna har upptäckt dragkraften i de nya techbolagen som bryter ny mark i försäkring. Att skydda hälsan tycks locka fler och fler, ser vi internationellt. 100-tals nya försäkringsbolag blommar i Europa. Kanske för att samhället inte lyckats skydda oss under pandemin? Franska bolag Alan tog nyligen in 220 musd från Dragoneer, Exor, Index Ventures, Ribbit Capital, and Temasek. Även Sidecar Health tog in 125 musd .
Det ljusnar i försäkringsmörkret //claes hemberg