Jättarna i el-fordon dumpar priserna. Allt för rulla ut den röda mattan och snabba på övergången. Att fossila Volkswagen nu tar fram pris-vapnet blir extra spännande. Det förändrar konkurrensen, men inte logiken bakom el-ekonomin.
Vad Tesla och BYD gör med blir alltid mest tongivande. Eftersom kommer från världen med 100% el. Senaste tiden har de sänkt priserna. Allt för behålla marknad och mota bort de många medtävlare som väntas närmaste åren.
Koreanska Hyndai och Kia har också sänkt priserna. Ja, alla vill de rullar ju ut röda el-mattan åt sig själva. För ju snabbare de själva gör övergången desto bättre. Med den enkla insikten att fordon handlar om skala. Den som har störst marknad kan också utveckla bäst teknik, bäst nät med laddstationer, bäst service… Därför skeppar också BYD sina första bilar till Europa i egna fartyg.
Volkswagen extra hett
Prisvågen följs nu av först superjätten, Volkswagen. Vilket blir spännande på ett nytt sätt. För deras övergång fångar ju vad hela samhället måste gå igenom. Tyska omställningen sker samtidigt nära oss och vår industri. Deras val, snedsteg och insikter, på vägen från fossilt och el, kan nå oss väldigt direkt.
Volkswagen har redan halverat priset i mer mogna Kina. Eller tvingas till det. Jag kör själv just nu en hyrd id3. Bra rull, men ålderdomlig mjukvara. Ganska talande för en fossiljätte nya lite vingliga på el-väg.
Viktigt för Sverige
Att den tyska jätten också hänger på prisdumpningen är ändå av godo. Eftersom tyska fordonsindustrin tjänar stora pengar på fossila fordon, riskerade de att stanna kvar i gamla fossila världen allt för länge. Kanske är sänkte priser här en god signal.
För Sverige blir däremot tyska omvandlingen mer avgörande. När tyskarna behöver bygga om långa kedjor med utveckling, leverantörer, affärer och inte minst el-stolpar. Frågan är vilken roll finns för svenska underleverantörer. Hittar de i den nya el-världen. Med sin nya el-logik och el-ekonomi.
El-logiken annorlunda
Steget från bensin till el låter förrädiskt enkelt. Från slang till sladd. Men hela ekonomin, el-ekonomin, fungerar radikalt annorlunda. För här används pengar på ett annat sätt. Som i en ny el-valuta. Eftersom el-fordon är väsentligt dyrare i inköp men billigare i drift. En omvänd tågordning, om vi så vill.
Det förändrar hela strukturen kring från ax till limpa. Hur den nya fordonsindustrin räknar och arbetar – hur pengar räknas, hur fordon används, mjukvarans roll och förstås även hur utveckling, produktionen och servicen måste löpa parallellt. Och det är idag Kina som leder el-ekonomin i fordon. För volym är startpunkten också här.
Visst kan vi förstå el-logiken och el-ekonomins genom att följa Tesal och BYD. Men att följa gamla Volkswagen och Renault lär säga oss mer om hur hela samhällets svåra val framåt. Hur vissa förlorar och går ur tiden. Hur andra stöps om. Vi vet bara inte exakt hur och när.
Det blir rafflande år framöver. En sak vet vi att den lär ser klart annorlunda ut. Kraften i el-ekonomin har bara tagit sina första steg.
/claes hemberg
Samtidigt tycks just efterfrågan på elfordon ha svajat till något. Orsaken är dels lägre statligt stöd och hushållens ovanligt dyra vardag, efter tre år med breda prishöjningar. Priserna på begagnade bilar har fallit 40% i USA.