(Florens) Gucci gör nu sina 650 dollars gymnastikskor med robot. Men blir de äkta? Ja, självklart, säger Guccichefen Marco Bizzarri. Men roboten Reingenious kommer aldrig att få göra Guccis väskor. ”Impossible”, säger Guccichefen. Vi får väl se. Jag är övertygad om att receptet på äkta vara, går att hitta inte i Hur vi gör något, utan hur vi Förklarar och Berättar. Här är deras laboratorium Gucci Garden här i Florens ett strålande exempel på just inspirerande berättarkonst.
Alldeles intill Michellangelos banbrytande skulptur David på gamla torget i Florens hittar jag stadens forna handelshus och Guccis iögonfallande utställning och inspirerande laboratorium Gucci Garden. Ett måste för den som gillar färg, form och jakten på det nyaste nya.
Ja, märkesskaparen Guccio Gucci startade sitt märke här i Florens 1921, för den som missat den kopplingen. I stadens hantverkshus träffades förr stadens stolta skrån för att skapa egna regler för hantverk, material och priser. Här debatterade jurister, handlare, läkare, bönder och skräddare… Nu är våning efter våning istället ett rymdäventyr i material, ljud, ljus, bild och förstås kläder, skor och väskor, signerat Gucci.
Här får besökaren smaka på tidsåldrar, sömnad, stil, presentationer, lek, utmanande färgsprak, samverkan med artisten Björk, film, ljud… Och ett budskap är särskilt tydligt. ”Stanna aldrig upp.” Här lyckas verkligen märket signalera en ärlig ambition och äkta känsla.
Gucci stannar inte där, utan försöker nu dessutom namnet extra äkta med ett eget second hand-handel för sin egna kläder, under namnet Vestiaire, garderob. Där kan du köpa väl använda 20 år gamla skor för 4 000 kr. Eller gamla solglasögon för 2 000 kr. Allt äkta enligt Gucci. Allt för att bekräfta att Gucci vill visa att stilen och märket håller under överskådlig tid. Om de verkligen säljer så mycket, undrar jag. Men visst fungerar det för att ge rätt eftersmak. Inte för att jag äger en enda Gucci-grej, men garderobsrensningarna i Vestiaire, fördjupar känslan av äkta.
Lyxklädmärket gör nu samtidigt resan framåt i tiden, in i nya produktionsmetoder. På Gucci-fabriken här utanför Florens har de alltid varit stolt över att de tillverkar sina kläder, skor och väskor på plats här i Toscana. Detta är äkta vara, menar de. Detta hindrar däremot inte den senaste teknikens intåg. Den patenterade roboten Reingenious. Namnet skulle jag översätta till Pånytt-geni. Det spelar förstås an på Renässansensens egna Pånytt-födelse. Också här ifrån Florens.
Hur som helst, roboten här utanför stan tillverkar gymnastikskor som i affären kostar 650 dollar. Gucci hävdar att kvaliteten är lika hög, men att roboten minskar stressen för arbetarna. En tredjedel av produktionen ska bli robotiserad, menar Guccis vd Marco Bizzarri. Även andelen underleverantörer kan halveras. Men detta gäller bara gymnastikskor. När det gäller Guccis handväskor krävs det riktiga hantverket. Där är roboten ”Impossible”, säger Gucchichefen. Istället säger chefen att de med roboten kan experimentera ännu mer i Gucci Art Lab. Så kan roboten stärka deras laboratoriet-känsla.
Vi får väl se… Däremot är jag tämligen övertygad om att Guccis robotskor kommer att uppfattas lika äkta som allt annat från Gucci. Så länge de utmanar och gör nytt, som de lovar på Gucci Garden. Så länge de håller fast vid detta motto, kan de både sälja gamla grejor, robotskor och handsydda väskor. Det äkta är ju inte Hur de gör något, utan att de Berättar hur de Tänker och är öppna och ärliga. Det ger känslan av äkta. Och att roboten är kvar i Italien, det vill säga. Där går nog gränsen.
Samtidigt är det påfallande hur skaparen Guccio Gucci, är totalt osynlig och bortglömd vid sidan av klädmärket. Det tolkar jag som att ursprung inte alls är lika viktigt länder, utan vart märket är på väg, är hela grejen. Och här är Gucci Garden men även kanske Reingenious en bra bild av äkta vara.
Vilka robotar överraskar dig?/claes hemberg