Hem » Prata mer el

Prata mer el

Energi handlar allt mer om ekonomi. Vi lägger inte bara mer pengar där – valen är fler, priserna varierar och vi ser växande elstress. Svaret måste vara både ord och handling. Detta diskuterade vi idag på Billinge Energi.

För några veckor sedan presenterade jag rapporten ”Två hål i plånboken”. Där visade svenska folket att de såg stora och växande svårigheter i elfrågan. Idag presenterade oh diskuterade jag den i Skövde.

Två hål i väggen plånboken. HembergFör det är inte bara elpriserna som oroar svenska folket. Utan val, appar, prismodeller, batterier och inte de minst egna kunskaperna gör folk obekväma. Men vilket stöd får vanliga hushåll i den nya elektriska turbulensen?

Sedan rapporten var klar diskussionen gått het. Frågor och samtal har kommit från både forskare, elbolag, organisationer och hushåll. Det märks en tydlig våg av nya idéer och bolag som vill bidra i förändringarnas tider.

Pånyttfödd bransch

De som hör av sig och vill diskutera är ofta personer med nya insikter, perspektiv och ambitioner. De vill förstå och även föra elkunden framåt, säg fem och tio år. De vill resonera kring hur samhället förändras med ökad elektrifiering.Elbolag kritiserade. Låg tillit. Hemberg

Idag var det dags för Billinge Energi, ett bra exempel på denna nya utveckling. De har ett nytt svar på ett gammalt problem. Billinge Energi är initierat av flera nätbolag i Västra Götaland. De har gått samman och startat ett gemensamt elbolag. För att samla kompetens och kunder.

Fler bolag tycks vara på väg i samma riktning. Det behövs. För att hitta skala och driftsfördelar, när elnät kostar allt mer.

Rapporten bubblar vidare

Under tiden har jag själv hunnit fundera på datan och slutsatserna i rapporten. En sak har blivit extra tydlig. Kopplingen mellan hushållens nya trängda ekonomi sätter än mer fokus på elfrågan.

Vi lägger allt mer pengar på el. Och de ska bara öka. Samtidigt som priserna varierar mer. Här behöver elbolagen tänka om. De är inte längre infrastruktur bolag. De behöver ta steget och bli riktiga konsumentbolag.

Det behövs i tilltal, fakta, tonläge och kundvård. Om annat kommer nya färska aktörer ta ta över eden nya elektriska marknaden.

Här mer om              Rapporten.         Elfrågan.        Elpriser

Vad behöver vi diskutera vidare? /Claes Hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *