För 30 år sedan avskaffades elmonopolet. Löftet var billig och enkel el under parollen ”Två hål i väggen”. Svenska folkets åsikter och elstress idag undersöker jag i rapporten Två hål i plånboken. Ute 10 feb.
få konkurrens. Rader av bolag startades och tog sin plats runt om i landet. För att visa Vattenfalls nya charm och modernitet började det statliga bolaget att annonsera.
Löftet var enkel och billig el till alla, under parollen ”Två hål i väggen”. De affischerade och gjorde filmer överallt. El skulle bli rolig, fri, stark och försvinnande billig.
Ökad elförbrukning
Sedan dess har det gått tre årtionden. Elfrågan är nu hetare, dyrare, mer ojämn och svårförutsägbar. Folk talar om elstress.
Vi lär bara använda mer el och på bredare sätt. Vår fantasi räcker knappt till, när var och en av oss går runt med minst en uppkopplad dator…
Svenska folket försöker kryssa rätt genom att byta elavtal flera gånger. Först dominerade passiva ”anvisade avtal”. 2007 dominerade fasta avtal. 2014 axlade rörliga avtal förstaplatsen.
Sedan 2023 växer timavtal klart snabbast. Vad är det alla olika avtalen försöker säga oss? Jo, samhället vill att fler väljer timavtal om vi ska klara vår elektriska framtid.
Mer skeptiska
Dessvärre har svenska folket under de senaste åren drabbats av en historisk inflationsvåg. Köpkraften är inte som den varit, vilket gör oss genuint skeptiska även till nyheter som elbilar, batterier, mjukvara, datorhallar…
Elpriset är också jobbigare. Den snabbt växande andelen vindkraft visar sig tydligt i vår faktura. Vinden är ju häftigt billig, men också väldigt ojämn och svår att förutse.
Frågan är hur svenska folket ska klara alla elfrågor? I rapporten Två hål i plånboken undersöker jag svenskarnas akuta elstress, oro för sin ekonomi, elektriska förväntningar, elval, elkrav och inte minst misstag, missförstånd och myter.
Många svenskar är engagerade i elfrågan, men det glappar. Vi har ofta fel fakta, fel avtal, fel val. Här borde konsumenten förvänta sig långt bättre service och stöd från elbolagen. Ja, elbolagen sitter ju på alla fakta om oss.
Kanske har prislappen till och med blivit mindre viktigt när tekniken blivit så komplex. Elkunden bör kanske snarare välja elbolag utifrån servicen och stödet. Rapporten publiceras här 10 feb kl 11.00.
Mer om energifrågan. batterier. elpriser
/Claes Hemberg