Köp upp och väx med ”hårda synergier”; uppsägningar och rationaliseringar, lyder en gammal välkänd vd-slagdänga. Men det finns andra mer långsiktiga och breda sätt. Inom Allgon har jag mött ett sådant annat exempel.
Köp 50-öringar och gör om dem till enkronor. Så har många bolag vuxit i Sverige senaste årtiondena. Vi kan nämna Hexagon, Assa Abloy, Trelleborg, Indutrade, Securitas, Bejier Ref, Lifco…
De som räknar siffror säger gärna ”köp upp för bolag för pe 7 och inkorporera dem i bolag som har pe27… och de stiger i värde tre gånger över en natt.”
Bakgrunden till matematiken är ofta snabba, raka och effektiva sammanslagningar. Bolagen kapar kostnader, utökar sortimentet och bygger korsförsäljning. Vi talar om hårda synergier.
Att svenska bolag lyckas nå världsklass här beror inte på matematik, utan snarare mest på förmåga att organisera. Vi tycks vara bättre än andra att undvika ömma tår, bygga relationer och odla bolag över gränser och kulturella barriärer.
Nyligen fick jag ytterligare ett perspektiv på ordet synergi. Kanske en nästa och mer modern version av den svenska företags-byggar-konsten. (13 min film)
”I branscher där aktörer går samman trots att de är mer olika varandra, mer fragmentiserade, så kan de hitta mervärdet genom att lyssna och lära mer av varandra”. Det säger Johan Hårdén på Allgon.
Från att ha varit konkurrenter så kan bolag så bli kollegor.
”Inom Allgon har vi två bolag som på ytan är lika, men under motorhuven är de väldigt olika, är skarpa på olika sätt och har mycket att hämta av att lära av varandra.”
Även sättet att leda dessa ”organiska synergier” är annorlunda mot den i gamla skolan.
”Här fungerar inte fyrkantiga exell-ark utan här krävs samtal och samverkan. Människorna i organisationerna måste själva få hitta varandra och lära känna varandra. Då kan vi tillsammans stärka kunskaperna och stoltheten många gånger mer”, säger Hårdén.
Å andra sidan tar utvärderingen mer tid. När dessa organiska synergier verkligen slår igenom kan ta 1 kvartal eller 1 år, påpekar jag.
”Jo, poängen är inte alltid datumet de infaller, utan att de är uthålliga och att bolaget blir starkt på lång sikt. Samtidigt kan vi hitta hårda synergier också, som vi kan visa ganska direkt. Men det stora värdet väntar jag mig växer fram under tiden då bolagen blir allt starkare kollegor” säger Hårdén.
Den överkokta varianten är konglomerat. Där bolag inte har något gemensamt förutom ägarna. Nej, det är något annat… Hellre se konkurrenter växa till kollegor.
(Här hela samtalet – 13 min film)
Vad säger ordet ”synergier” dig? /claes hemberg