(Tokyo) Världens största bilbyggare höjer målet för elbilar väsentligt. Elen ska dominera om bara 5 år. I morgontidningen Japan Times får jag denna kanske årets bästa nyhet framför ögonen. En nyhet som väcka övriga bilbyggare på allvar.
När jag reser stornjuter jag av att läsa den lokala dagstidningen. Japan Times tillhör en av de mest läsvärda i den här delen av Asien. Och i morse blev jag överraskad. Jag läser en smal kolumn, texten som borde vara en förstanyhet.
Toyota har sedan länge lett utvecklingen när det gäller volymbilar. Och när världens stora biljätte byter inriktning så skakar antagligen snart marken riktigt ordentligt, under hela bilsektorn. Hela gamla kärnkompetens fossilmotorer är nu väldigt nära stendöd.
Tidigare hade Toyota satt upp målet att nå ”mest EL år 2030″. I morgontidningen säger chefen där att de snabbare på och kapar 10 årsplanen till 5 år. Det lär chocka branschen. Som räknat med att 2030 ska en av fyra rulla på el.
Vi talar om veritabelt hjärtbyte i full fart i en av den moderna historiens viktigaste branscher; bilbranschen. En bransch som mobiliserat, flyttat på människor, gods och tjänster på ett sett som vi inte trodde var möjligt.
Att det stora skiftet från fossil till el nu är möjligt att snabba på beror på kinesiska batterifabriker som lovar att höja tempot och sänka priserna. Detta är matematiken i den nya batteri- och bilvärlden, medger Toyota tacksamt.
Detta är också orsaken till att övriga världens bilfabrikanter är mer försiktiga att ta el-steget. Samma batteribransch i Europa inte alls lika fartfylld, utan sinkar mest den europeiska bilbranschen. Ett gap som svenska Northvolt nu försöker täcka upp.
Det tar bara några timmar efter att 5-årsplanen nått oss och Toyota släpper redan bilder på 6 bilmodeller som ska fånga elvågen…
Sällan känner jag det befogat att bocka så djupt som japanerna brukar göra, men idag är det banne mig dags. Det är sådana här initiativ och framåtanda som kan bromsa klimatproblemen.
Vilka är dina energi-förebilder? /claes hemberg